Monday, May 18, 2009

ISRAEL SERAH PETA BOM

BEIRUT - Israel telah menyerahkan kepada pasukan pengaman Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) peta lokasi di mana bom-bom berangkai digugurkan semasa perang dengan para pejuang Hizbullah di Lebanon pada 2006, kata Pasukan Interim PBB di Lebanon (UNIFIL).
PBB dan kerajaan Lebanon telah menggesa berulang kali kepada Israel untuk menyerahkan peta-peta lokasi di mana bom-bom itu digugurkan, yang kebanyakannya dilepaskan dalam tempoh 72 jam terakhir dalam pertempuran selama 33 hari itu.
"UNIFIL telah menerima daripada Pasukan Pertahanan Israel (IDF), data serangan teknikal dan peta berkaitan serangan bom berangkai yang digunakan oleh IDF sepanjang konflik di Lebanon pada 2006. Pakar teknikal daripada UNIFIL kini sedang memeriksa dan menilai data yang diterima itu," kata UNIFIL dalam satu kenyataan.
Jurucakap tentera Israel berkata, peta-peta itu menunjukkan lokasi-lokasi bom berangkai telah diberi kepada UNIFIL pada tahun lepas.
Jurucakap itu turut berkata, dia tidak dapat mengesahkan segera jika terdapat peta-peta baru yang diserahkan baru-baru ini.
Beribu-ribu orang awam terbunuh dan beberapa ratus yang lain cedera terutamanya di pendalaman selatan Lebanon akibat bom-bom yang ditinggalkan oleh tentera Zionis dalam perang 2006 itu.
Resolusi Majlis Keselamatan PBB yang menghentikan serangan itu, meminta Israel menyerahkan kepada PBB semua peta-peta yang menunjukkan tempat periuk api di Lebanon.
"Peta-peta ini dan lokasi-lokasi itu sepatutnya diserahkan secepat mungkin sebaik sahaja resolusi antarabangsa dikeluarkan," kata Perdana Menteri Lebanon Fouad Siniora dalam satu kenyataan.
Peperangan itu tercetus apabila Hizbullah, yang disokong oleh pergerakan tentera dan politik, menahan dua tentera Israel dalam satu serbuan di Israel.

No comments: