Wednesday, May 20, 2009

ISRAEL RAI PERJANJIAN DAMAI ARAB

*Gambar menunjukkan Anwar Sadat (kiri), Jimmy Carter(tengah) dan Menahem Begin (kanan) di White House pada 26 Mac 1979.

BAITULMAQDIS - Israel baru-baru ini meraikan perjanjian damai pertama dengan sebuah negara Arab menerusi ucapan yang mengiktiraf penyelesaian permusuhan di Camp David, Amerika Syarikat.
Dalam satu majlis di Universiti Hebrew, Baitulmaqdis, duta-duta Mesir, Israel dan Amerika Syarikat mempunyai tugas untuk memastikan kebijaksanaan dan misi bekas Presiden Mesir, Anwar Sadat.
Namun, masih terdapat keraguan berhubung perjanjian damai itu walaupun tiga dekad sudah berlalu sejak Perdana Menteri Israel, Menahem Begin dan Presiden Mesir, Anwar Sadat berjabat tangan di laman White House dan disaksikan oleh Presiden Amerika Syarikat ketika itu, Jimmy Carter.
Hubungan dua negara berjiran itu 'dingin' walaupun Israel mencapai perjanjian damai dengan Jordan pada 1994 kerana harapan damai menyeluruh dengan semua negara Arab masih kabur.
Kementerian Luar Israel menyatakan pihaknya akan mengadakan majlis khas meraikan ulang tahun perjanjian itu tetapi Mesir menyatakan tidak ada majlis istimewa diadakan.
Perjanjian pada 26 Mac 1979 itu menyaksikan Anwar dan Begin menandatangani perjanjian yang mengakhiri pemulauan Asia Barat terhadap Israel berikutan empat peperangan dengan negara Arab.
Langkah itu turut membuka pintu terhadap bantuan ketenteraan dan awam yang besar dari Amerika Syarikat atau sebanyak USD2 bilion (RM7.2 bilion) setahun sejak 1979.
Anwar akhirnya membayar perjanjian itu dengan nyawanya sendiri setelah ditembak oleh seorang anggota tentera, Khalid Islamboli ketika menyaksikan perbarisan pada 1981.

No comments: