Tuesday, May 12, 2009

AKHIRNYA ROXANA SABERI DIBEBASKAN

TEHERAN - Wartawan Amerika Syarikat kelahiran Iran, Roxana Saberi akan dibebaskan selepas sebuah mahkamah Iran mengurangkan hukuman penjara ke atasnya atas kesalahan mengintip.
Roxana yang turut memiliki kerakyatan Iran, dijatuhkan hukuman lapan tahun penjara pada bulan lalu oleh mahkamah revolusi atas dakwaan mengintip bagi pihak Amerika Syarikat, akan dibebaskan, kata peguam belanya, Saleh Nikbakht.
"Keputusan mahkamah sebelum ini telah terbatal. Hukuman itu sudah ditukar kepada hukuman penjara dua tahun penjara yang ditangguhkan dan dia akan keluar dari penjara dalam masa satu setengah jam," kata Saleh lagi.
Keputusan itu dibuat sehari selepas sebuah mahkamah Teheran mendengar rayuan Roxana yang ditahan pada Januari lalu kerana dilaporkan membeli alkohol, iaitu satu kesalahan di Republik Islam tersebut.
Kes berkenaan mencetuskan kebimbangan di Washington, yang menafikan tuduhan intipan ke atas wartawan wanita berusia 32 tahun dan menyifatkan ia sebagai tidak berasas.
Roxana yang juga bekas ratu cantik Amerika Syarikat, melancarkan mogok lapar sejak 21 April lalu sebagai membantah hukuman yang dikenakan ke atasnya, dengan hanya minum air dan air gula, namun terpaksa dibawa ke klinik penjara kerana kesihatannya terjejas.
Hukuman ke atasnya adalah yang paling keras pernah dikenakan ke atas seseorang yang memegang dua kerakyatan di Iran, dan ia berlaku selang beberapa minggu selepas Presiden AS, Barack Obama mengusulkan untuk menjernihkan hubungan antara kedua-dua negara.
Iran yang tidak mengiktiraf kerakyatan dua negara, mendakwa Roxana bekerja secara haram selepas kad medianya ditarik balik pada 2006. Roxana yang juga mempunyai darah Jepun, pernah bekerja untuk Radio Awam Kebangsaan AS, BBC dan Fox News, menetap di Iran sejak enam tahun lalu.

No comments: