Wednesday, May 20, 2009

ZAHRA MASOUMAH SAHUT CABARAN SEBERANGI SELAT INGGERIS

PUTRAJAYA - Perenang muda, Zahra Masoumah Abdul Halim, 18, akan menyahut cabaran menyeberangi Selat Inggeris sejauh 34 hingga 37 kilometer (km) dalam misinya menjadi perenang wanita pertama berjaya melepasi selat yang sejuk dan berarus deras itu pada 2 hingga 6 Julai ini.
Sekiranya berjaya menamatkan cabaran merentasi selat itu dari Dover, Selatan United Kingdom ke Calais, Utara Perancis, Zahra turut bakal melakarkan sejarah sebagai perenang termuda Islam di dunia yang berjaya melepasi selat itu. Usaha luar biasa yang cuba direalisasikan oleh remaja tersebut mendapatkan sokongan padu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.
Zahra yang akan melanjutkan pengajiannya ke Universiti Teknologi Mara (UiTM) dalam bidang Sains Sukan memberitahu, dia akan ke Dover pada 27 Mei ini dan berada di sana selama sebulan bagi membiasakan diri dengan keadaan suhu air laut yang sejuk.
Adiknya, Salman Ali Syariaati, 12, juga akan ke sana bagi didedahkan dengan pengalaman berenang dalam air sejuk sebelum mengambil ujian kelayakan ke Selat Inggeris pada pertengahan Jun ini.
''Walaupun jarak renangan Selat Inggeris adalah lebih pendek daripada renangan yang pernah saya lakukan sebelum ini, cabaran besarnya adalah cuaca sejuk yang mencecah 15 darjah celsius selain arus air laut yang kuat. Latihan saya di sana nanti adalah membiasakan diri dengan keadaan air. Sebelum ini saya tumpukan kepada aspek jarak renangan dan saya perlu melepasi syarat kelayakan iaitu berada dalam air sekurang-kurangnya enam jam," kata Zahra.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis penyerahan Jalur Gemilang dan tajaan kepada Ekspedisi Tujuh Benua Tujuh Nilai (EE7B7N) yang disempurnakan oleh Perdana Menteri di pejabatnya di sini.
Pada 23 Ogos 2007, Zahra bersama adiknya, Salman yang ketika itu berusia 16 dan 10 tahun hampir memecahkan rekod perenang marathon negara, Datuk Abdul Malik Maidin apabila mengharungi renangan dari Langkawi ke Kuala Perlis sejauh 43 km dalam lingkungan masa 14 jam. Ketika berusia lapan tahun, Salman dan kakaknya berjaya merenangi Selat Dinding sejauh 8.9 km.
Kedua-dua perenang muda itu adalah anak kepada pasangan, Abdul Halim Abdul Manaf dan Haniza Mohamed yang masing-masing adalah pensyarah UiTM Cawangan Perak dan Politeknik Ungku Omar, Ipoh.
Pada 3 Ogos 2003, Abdul Malik muncul sebagai rakyat Malaysia pertama berjaya merentasi Selat Inggeris apabila menamatkan renangan selama 17 jam 30 minit dan 15 saat. Selepas itu, seorang rakyat Malaysia, Lennard Lee yang juga pelajar perubatan Cambridge University berenang tanpa henti menyeberangi selat itu sejauh 33.6 km dalam tempoh sembilan jam 45 minit pada 15 Julai 2004.
Sementara itu, Abdul Halim berkata, setakat ini dia berasa yakin Zahra mampu menjayakan misi menyeberangi Selat Inggeris berdasarkan keupayaan stamina dari segi jarak renangan.
''Ini kerana setiap hujung minggu Zahra melakukan latihan sejauh 20 km di Lumut, dari segi kekuatan fizikalnya dia bersedia. Jadi cabaran sekarang ialah soal cuaca sejuk," katanya.
Bagaimanapun, katanya, pihaknya masih belum mendapat keputusan muktamad tentang penyertaan Salman untuk turut sama menyertai misi kakaknya.
''Saya difahamkan masalahnya dari segi umur tetapi hairannya mengapa ia hanya membabitkan perenang dari Asia," katanya.
Dalam pada itu, Salman yang tetap bersemangat dengan misi untuk menjadi perenang termuda menyeberangi Selat Inggeris berkata, dia perlu meningkatkan berat badannya bagi menjayakan misi tersebut.
''Cabarannya ialah suhu air laut yang sejuk, jadi saya kena tambah berat untuk menambahkan lemak, kalau tidak nanti tidak tahan sejuk," katanya.

No comments: