Friday, January 9, 2009

10,000 PENDUDUK GAZA DIANCAM BANJIR NAJIS

BAITULMAQDIS - Puluhan ribu penduduk menghadapi risiko lemas dalam banjir najis kerana sistem kumbahan Gaza terdedah kepada serangan udara Israel serta ketidakmampuan penduduk untuk mengoperasikan sistem pam kumbahan.
Bank Dunia dalam kenyataannya berkata, pam yang memindahkan kumbahan dari kolam takungan najis ke fasiliti tapisan di utara Gaza tidak beroperasi akibat kekurangan elektrik dan minyak. Pam tersebut penting untuk mengurangkan tekanan tinggi yang ditanggung oleh dinding loji kumbahan di Beit Lahiya yang turut berdepan dengan ancaman impak letupan serta hujan lebat.
"Struktur takungan najis menghadapi risiko pecah menyebabkan kira-kira 10,000 penduduk mungkin maut dan boleh menimbulkan masalah alam sekitar dan bencana kesihatan awam," demikian menurut kenyataan itu lagi.
Pada Mac 2007, lima orang penduduk Palestin terbunuh akibat banjir kumbahan yang turut menyebabkan 1,500 yang lain kehilangan tempat tinggal apabila dinding takungan najis runtuh.
Bank Dunia turut menekankan mengenai kekurangan bekalan air minuman dengan utiliti air hanya cukup untuk beroperasi selama sehari, namun bekalan tidak dapat disambung sekiranya serangan Israel berterusan.

No comments: