Saturday, January 3, 2009

DEMONSTRASI ANTI-ISRAEL DI QOM, IRAN

Qom, Iran – Innalillah, Wainna Ilaihiraji'un, kota suci Qom menyaksikan beribu-ribu ummat Islam daripada kalangan penduduk kota, pelajar, anak-anak para syuhada dan para penziarah berarak ke makam suci Sayyidah Fatimah al-Ma'soumah sambil melaung-laungkan slogan anti-Israel di atas kekejaman dan penganiayaan mereka di bumi Palestin.
Bermula pukul 10.00 pagi, dalam kedinginan di musim sejuk, ummat Islam menyahut panggilan demonstrasi anti-Israel dengan penuh semangat dan berhati waja menuju ke pekarangan makam. Kotak derma diletakkan di setiap penjuru jalan untuk disumbangkan kepada rakyat Palestin.
Kain-kain rentang dibentangkan di tepi jalan, panji-panji Palestin dan Hizbullah melambai-lambai dari genggaman tangan anak-anak muda. Pelajar agama dari kalangan Ahlus Sunnah pun tidak ketinggalan melantunkan sokongan terhadap rakyat Palestin. Di samping itu, demonstrasi turut mengutuk kekerdilan mentaliti beberapa negara Arab yang masih mengelukan lidah masing-masing dan berdiam diri dari menyentuh isu Palestin.
Kiriman : Naim Firdausi, Qom, Iran





No comments: