Sunday, January 18, 2009

ASKAR ISRAEL RASA BERSALAH

*Gambar : Seorang tentera Israel menjerit lega selepas keluar dari Semenanjung Gaza berikutan pengumuman gencatan senjata.

BAITULMAQDIS : Askar Israel yang terbabit dalam operasi terhadap penduduk Palestin mengalami rasa bersalah, tidak senang hati, bencikan diri sendiri dan menyesal kerana tidak pasti apakah mereka berada pada pihak yang benar. Satu penyelidikan mendedahkan keadaan emosi dan psikologi tentera Israel mengalami trauma dan gangguan tekanan kerana berperang dengan penduduk Palestin.
Penyelidik Israel, Dr Avi Bleich, Dr Mark Gelkopf, Rony Berger dan Profesor Zahava Solomon daripada Pusat Trauma Israel bagi Mangsa Keganasan dan Perang (Natal), Universiti Tel Aviv dan Universiti Haifa menyiarkan kajian mereka dalam isu Disember Jurnal Persatuan Perubatan Israel (IMAJ). Walaupun kajian memberikan tumpuan kepada veteran perang yang berurusan secara langsung dengan penduduk Palestin ketika Intifada kedua dan meninggalkan perkhidmatan sejak 10 tahun lalu, ia boleh dibuat anggaran berdasarkan fakta pendedahan tentera kepada penduduk awam Palestin dalam kempen terbaru di Gaza.
Artikel berkenaan berdasarkan temu bual dengan hampir 230 anggota tentera lelaki dan wanita. Anggota terbabit berdepan secara langsung dengan penduduk Palestin, terutama mereka yang berasa berbelah bagi mengenai kebenaran moral tugas mereka, lebih berkemungkinan menderita rasa bersalah, tidak senang hati, malu, bencikan diri sendiri dan menyesal berbanding rakan yang tidak melakukan operasi terhadap warga Palestin.
Kira-kira separuh daripada askar ditempatkan di lintasan sempadan dan tempat lain yang memerlukan mereka berurusan dengan penduduk awam Palestin yang menjadi mangsa kejadian keganasan berkaitan penduduk awam, manakala satu pertiga mengaku melakukan jenayah terhadap penduduk awam dan 17.4 peratus menyedari tingkah laku mereka memalukan. Kebanyakan askar yang terdedah kepada trauma itu tidak mendapatkan bantuan psikologi. Penulis merumuskan 'untuk mengelakkan keganasan dan kadang-kadang tindak tanduk memalukan' terhadap penduduk Palestin, 'pendidikan psikologi bersesuaian dan persediaan tingkah laku perlu disediakan' oleh pemerintah tentera. Penyelidik menulis ketika kajian dibuat mengenai kesan psikologi ke atas penduduk Palestin berikutan konflik berterusan, tiada satu pun penyelidikan mengenai kesannya kepada anggota tentera.
Mereka menjelaskan, disebabkan ancaman pengganas di sempadan lintasan, penduduk Palestin yang menunggu untuk masuk ke Israel bagi bekerja, mendapatkan rawatan atau atas tujuan lain selalunya berbaris selama berjam-jam.

No comments: