Friday, January 16, 2009

CHAVEZ BERI AMARAN AKAN TERUS LAWAN AMERIKA SYARIKAT

*Gambar : Chavez bersalaman dengan para penyokongnya semasa mengadakan pertemuan dengan ahli-ahli Parti Sosialis Bersatu Venezuela pimpinannya di Caracas.

CARACAS - Presiden Venezuela, Hugo Chavez memberi amaran akan terus berjuang menentang 'kuasa empayar' Amerika Syarikat di bawah pentadbiran baru Barack Obama. Chavez sering menggunakan istilah 'kuasa empayar' untuk menggambarkan Amerika yang didakwanya cuba menguasai negara-negara lain melalui pelbagai cara termasuk ketenteraan.
"Kami akan menunggu sehingga 'ketibaan' Obama di White House untuk melihat apa tindakan yang akan beliau ambil termasuk 'kuasa empayar' yang dimiliki. Kerajaan ini akan terus berjuang memerangi mereka. Soal siapa yang memimpin sama ada daripada keturunan kulit putih atau hitam bukan persoalannya," kata Presiden itu dalam ucapannya kepada penyokong- penyokongnya di Caracas.
Chavez pernah melahirkan harapan agar hubungan negara itu dengan Amerika bertambah baik di bawah pentadbiran Obama, tetapi Presiden baru Amerika itu baru-baru ini menuduh Venezuela antara negara yang terlibat dengan aktiviti keganasan termasuk menghalang kemajuan di Amerika Latin.
Menurut Chaves, Amerika perlu menghormati Venezuela, Presiden dan rakyat negara ini untuk menjalinkan semula hubungan diplomatik. "Masih ada masa untuk Obama memikirkan atau membetulkan keadaan dalam usaha menjalinkan kerjasama dengan negara ini," katanya.

No comments: