Saturday, January 24, 2009

HAMAS KEMBALI AKTIF SEMULA

*Gambar : Ketua Pertahanan Sivil Hamas, Yousef Zahar (tengah, bertopi), pada sidang media di Deir El-Balah, selatan Gaza, memaklumkan rancangan pergerakan itu.

GAZA : Pergerakan Hamas yang mendapat sokongan penduduk Gaza kembali aktif selain berjanji menjaga kebajikan warga wilayah itu bagi membina semula kehidupan penduduknya. Saksi berkata, dalam satu kes, seorang anggota Hamas berjanggut memberi lima wang keping USD100 (RM1,793.65) kepada seorang wanita yang rumahnya di Beit Lahiya musnah ketika serangan Israel baru-baru ini, bayaran bantuan pertama seperti dijanjikan oleh kumpulan itu. Di tempat lain, sebuah jentolak membersihkan runtuhan dan menimbus sebuah lubang akibat bom di mana seminggu sebelumnya seorang pemimpin atasan Hamas terbunuh dalam serangan udara Israel.
Sejak perjanjian damai mengambil alih minggu ini, mengakhiri kekejaman tiga minggu Israel, pemerintah Hamas di sini mengisytiharkan kejayaan dan bertindak sendiri bagi menunjukkan mereka berkuasa semula. Mereka sudah berjanji memberi bantuan berjumlah USD52 juta (RM186.54 juta) daripada dana kumpulan itu untuk membantu memulihkan semula kehidupan rakyat, wang yang diagihkan mengikut kategori. Hamas, dipercayai dibiayai hasil sumbangan dari dunia Islam dan Iran berkata, bantuan kecemasan termasuk USD1,300 (RM4,663.49) bagi satu kematian dalam keluarga, USD650 (RM2,331.74) bagi setiap kecederaan, USD5,200 (RM18,653.96 ) bagi sebuah rumah yang musnah dan USD2,600 (RM9,326.98) bagi sebuah rumah yang musnah.
Lebih 4,000 rumah musnah dan kira-kira 20,000 rosak, menurut anggaran pihak bebas. "Kami berkuasa dan kami pemenang," kata pembuat dasar Hamas, Mushir al-Masri mengisytiharkan minggu ini, selepas menghadiri pengebumian empat lelaki bersenjata Hamas. Namun, serangan Israel memusnahkan semua perkarangan keselamatan Hamas dan kebanyakan bangunan kerajaan. Dua pemimpin atasannya, Mahmoud Zahar dan Perdana Menteri Gaza, Ismail Haniyeh, masih tidak muncul di khalayak ramai. Israel mendakwa membunuh lebih 700 pejuang Hamas, sementara pejuang terbabit mengatakan mereka kehilangan kira-kira 280 lelaki bersenjata, majoriti besar anggota polis terbunuh dalam pengeboman mengejutkan pada hari pertama perang.

No comments: