Saturday, December 27, 2008

AMERIKA SERAH SEMULA ISTANA SADDAM

BAGHDAD : Amerika Syarikat akan menyerahkan semula bekas kediaman rasmi Presiden Saddam Hussein kepada kerajaan Iraq pada 31 Disember yang akan datang selepas mendudukinya sejak 2003 apabila melancarkan kempen ketenteraan. "Amerika sudah ada kedutaan baru dan kami sedang membuat persediaan bagi menyerahkan semula istana itu kepada kerajaan Iraq," kata jurucakap kedutaan, Susan Ziadeh.
Istana yang begitu luas itu, yang ditempatkan di Zon Hijau yang juga menjadi lokasi beberapa kedutaan negara Barat lain, dibina pada awal 1950an oleh raja Iraq yang terakhir, Faisal II.
Ia diperbesarkan pada tahun 1990an oleh Saddam, yang menjadikan istana itu sebagai kediaman rasminya. Selepas kejatuhan Saddam, istana itu pada mulanya digunakan sebagai ibu pejabat Pihak Berkuasa Tentera Bersekutu-Amerika. Apabila badan berkenaan dibubarkan pada Jun 2004, bangunan itu menjadi kedutaan Amerika yang menempatkan lebih 1,000 kakitangan. Sebuah kompleks kedutaan yang baru juga kini sedang dalam proses pembinaan beberapa ratus meter dari istana berkenaan. Presiden Iraq, Jalal Talabani dijangka akan mula menggunakan istana berkenaan selepas pengunduran tentera Amerika.

No comments: