Wednesday, December 17, 2008

KISAH SEDIH PALESTIN : PENDUDUK GAZA MAKAN RUMPUT

*Gambar : Seorang kanak-kanak melihat kamera yang sedang merakamkan bapanya memasang pelita di Khan Younis, Gaza yang bergantung pada pelita dan kayu api akibat kepungan Israel.

KAHERAH : Penduduk Palestin di Semenanjung Gaza yang kelaparan akibat kepungan kejam pihak berkuasa Israel, semakin terdesak sehingga terpaksa makan rumput untuk terus hidup. Kesengsaraan mereka turut disahkan oleh pegawai agensi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang menyifatkan ramai penduduk kelaparan.
Apa yang kami mampu lakukan ialah makan rumput. Hanya ini pilihan yang ada bagi memastikan kami sekeluarga dapat terus hidup,” kata Amra Abu, ibu lapan orang anak kepada akhbar Britain, 'The Times', sambil menuding ke arah rumput hijau yang tumbuh liar di tepi jalan raya Gaza. Setiap pagi, beliau dan anak perempuannya, Rabab, 12, mengutip rumput di sepanjang jalan raya yang didakwanya selamat dimakan. Amra, 23, turut mengemis bagi mendapatkan wang untuk membeli bahan api.
Saya sudah lupa bilakah kali terakhir dapat makan buah-buahan,” kata Rabab yang memakai pakaian lusuh dan seluar jeans koyak. Penderitaan Amra antara kisah sedih yang terus menyelubungi Semenanjung Gaza selepas Israel menutup semua pintu masuk ke Gaza yang menempatkan kira-kira 1.6 juta penduduk. Sementara itu, Pengarah Agensi Tugas Bantuan PBB (UNRWA) di Gaza, John Ging mengakui keadaan penduduk yang semakin melarat. Agensi badan dunia itu turut sukar membantu penduduk Gaza.
Dua minggu lalu, buat pertama kali dalam 60 tahun, kami kehabisan makanan. Kami lazimnya menerima antara 70 hingga 80 lori makanan sehari, tetapi kini cuma 15 lori sehari. Itu pun jika sempadan dibuka,” kata Ging.

No comments: