Tuesday, December 23, 2008

"USAH KAUT UNTUNG INSIDEN BALING KASUT" - ABANG MUNTAZHAR AZ-ZAIDI

BAGHDAD : Abang wartawan Iraq yang melemparkan kasutnya ke arah Presiden Amerika Syarikat, George W Bush di Baghdad baru-baru ini mengecam semua pihak yang mengeksploitasi kejadian itu untuk keuntungan komersial. "Mereka cuba mengeksploitasi apa yang adik saya telah lakukan," kata Durgham az-Zaidi mengenai tindakan Muntazhar selepas dimaklumkan bahawa sebuah syarikat Turki mendakwa ia mengeluarkan kasut yang dilemparkan itu.
"Orang Syria mendakwa kasut itu dibuat di Syria dan orang Turki pula berkata mereka mengeluarkannya. Ada juga berkata Muntazhar membelinya di Mesir. Tetapi, apa yang saya tahu, dia membelinya di Baghdad dan kasut itu dibuat di Iraq," katanya.
Serkan Turk, ketua jualan di Baydan Shoes di Istanbul, berkata syarikatnya mengeluarkan kasut itu dan terpaksa menambahkan kakitangan bagi memenuhi permintaan bagi 'model 271', kasut yang dilemparkan kepada Bush. "Sejak hari kejadian hingga kini, kami menerima tempahan 370,000 pasang," kata Serkan.
Selalunya syarikat itu menjual hanya 15,000 pasang model berkenaan dalam tempoh setahun, tambahnya. Muntazhar, 29, dikenali di seluruh dunia selepas beliau melemparkan kasut kepada Bush pada satu sidang akhbar di Baghdad yang turut dihadiri Perdana Menteri Iraq, Nuri al-Maliki. "Beliau akan dibicarakan pada 31 Disember ini atas tuduhan 'mengancam ketua negara asing' yang sedang dalam lawatan rasmi," kata Uday az-Zaidi.

No comments: