Thursday, December 25, 2008

PM MALAYSIA KEMBALI DARI LAWATAN KE IRAN

PETALING JAYA : Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pulang ke tanah air selepas melakukan lawatan rasmi empat hari ke Iran. Pesawat yang membawa Abdullah, yang diiringi oleh isterinya, Datin Seri Jeanne Abdullah, mendarat di pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia di Subang. Lawatan Abdullah ke negara Republik Islam itu bertujuan untuk memupuk hubungan dua hala di samping meninjau peluang mempertingkat usaha sama dalam sektor swasta kedua-dua negara.
Lawatan ke Iran ini merupakan yang kedua bagi Abdullah selaku Perdana Menteri. Lawatan pertama dilakukan pada tahun 2005. Semasa lawatan itu, Abdullah telah mengadakan rundingan dua hala dengan Presiden Iran, Dr Mahmoud Ahmadinejad di mana persetujuan dicapai agar kedua-dua negara bekerjasama dalam bidang penyelidikan perubatan dengan tujuan mengeluarkan ubat-ubatan herba bermutu tinggi. Tiga perjanjian juga dimeterai antara Malaysia dan Iran, salah satu daripadanya membolehkan model Proton Gen.2 dipasang di Iran mulai April 2009.
Kuala Lumpur juga mencadangkan kepada Tehran agar mempertingkat peraturan kredit minyak sawitnya bagi membolehkan negara itu mengimport lebih banyak bahan tersebut dari Malaysia.

No comments: