Saturday, December 27, 2008

LEBIH 200 PENDUDUK GAZA TERBUNUH DALAM SERANGAN UDARA ISRAEL

*Gambar : Orang ramai berhimpun di luar pejabat Hamas yang musnah setelah beberapa kawasan di Rafah, Gaza dibedil oleh pesawat pejuang milik Israel.

BANDAR GAZA - Lebih dari 200 penduduk Gaza terbunuh apabila tentera Israel melancarkan serangan udara ke atas wilayah Palestin. Serangan membabitkan kawasan yang padat dengan penduduk itu turut mengakibatkan lebih dari 400 orang cedera dan ia dilakukan sewaktu ramai pelajar dalam perjalanan balik selepas waktu sekolah.
Para petugas perubatan menyatakan serangan udara itu mencetuskan panik setelah penduduk melihat asap hitam berkepul-kepul ke udara.
Satu bedilan yang mengenai pejabat Hamas menyebabkan berpuluh pegawai keselamatan mati bergelimpangan. Ia menyebabkan para pemimpin Hamas berikrar melancarkan serangan balas terhadap negara Yahudi itu. Israel dalam reaksi segera turut mengarahkan rakyatnya yang menduduki kawasan kediaman di sempadan Gaza supaya berjaga-jaga.
Mesir membuka pintu sempadan ke Gaza bagi membolehkan perkhidmatan kecemasan dihantar termasuk 20 unit ambulans.
Para pegawai Hamas berkata, semua kawasan keselamatan musnah manakala sebuah stesen radio tentera Israel menyatakan serangan dilancarkan terhadap 10 kawasan. Pasukan tentera Israel mengesahkan serangan itu tetapi tidak mendedahkan butir-butir terperinci.
"Hamas akan terus mempertahankan diri sehingga ke titisan darah terakhir," kata jurucakapnya, Fawzi Barhoum.
Stesen televisyen menunjukkan beberapa hospital di Gaza sesak dengan orang ramai yang menghantar mangsa dengan menggunakan kereta, van dan ambulans.
"Kami merawat pesakit di atas lantai atau di laluan pejalan kaki kerana tidak cukup ruang. Kami tidak tahu identiti mereka tetapi apa yang penting ialah untuk memberikan rawatan segera," kata seorang doktor.
Sementara itu di Tebing Barat, Presiden Palestin, Mahmoud Abbas dalam satu kenyataan mengutuk tindakan ganas Israel itu.
Israel berundur dari Gaza pada tahun 2005 setelah menakluk kawasan itu selama 38 tahun tetapi pengunduran itu disusuli oleh tindakan kejam rejim Zionis.
Palestin pula kini terpecah dua dengan Hamas menguasai Gaza setelah berjaya mengusir kerajaan Fatah pimpinan Mahmoud yang berfahaman sekular pada Julai 2007.

No comments: