Friday, December 5, 2008

ISRAEL LANGGAR HAK ASASI SECARA SISTEMATIK

GENEVA - Israel mendapat kritikan keras ketika berlangsungnya forum anjuran Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) apabila jiran-jirannya menuduh negara Yahudi itu melakukan pelanggaran hak asasi secara sistematik terhadap penduduk Palestin di Gaza dan Tebing Barat.
Delegasi dari Syria, Mesir dan Iran menyuarakan kebimbangan mengenai tembok keselamatan Israel, penahanan pemuda-pemuda Palestin dan kawasan penempatan haram Yahudi semasa ulasan rutin Majlis Hak Asasi Manusia PBB.
Negara-negara Barat seperti Australia, Britain, Kanada, Perancis dan Jerman mendesak Israel menghentikan segera sekatan ke atas Genting Gaza yang dikawal oleh Hamas kerana ia memburukkan lagi situasi kemanusiaan di sana.
Duta Palestin ke PBB di Geneva, Ibrahim Mohammad Khraisi, menuntut Israel menghentikan penjajahan ke atas tanah Palestin, menghentikan sekatan Gaza dan tidak lagi menjalankan 'hukuman kolektif' ke atas penduduk Palestin.
Duta Iran, Ali Reza Moaiyeri pula menyatakan, perdebatan tidak memberi tumpuan kepada 'pelanggaran hak asasi sistematik dan menjijikkan yang digunakan' termasuk pembunuhan, penyeksaan dan pemusnahan kediaman serta amalan perkauman dan diskriminasi.
Namun Duta Israel, Aharon Leshno Yaar dalam sesi Tinjauan Berkala Menyeluruh (UPR) berkata, "Terdapat 'satu nilai kebanggaan' dalam budaya hak asasi manusia yang terbentuk sejak enam dekad penubuhan negara kami. Rekod kami tidak sempurna namun kelebihan amalan demokrasi adalah pelbagai mekanisme wujud untuk dialog kritikal dan pengawasan. UPR adalah salah satu mekanisme tersebut," katanya lagi.

No comments: