Monday, December 22, 2008

MALAYSIA PELAWA PELABUR IRAN DI KORIDOR PEMBANGUNAN

TEHRAN : Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mempelawa Iran melabur di zon ekonomi khusus yang sedang dibangunkan di beberapa wilayah di Malaysia bagi meningkatkan pertumbuhan negara Asia Tenggara itu. Perkara itu disuarakan pada mesyuarat perwakilan bersama Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad di sini sempena lawatan empat hari Abdullah ke republik Islam itu. Beliau juga berkata, bank Malaysia dan Iran wajar meneroka potensi dan meningkatkan kerjasama dalam bidang perbankan dan kewangan, terutama perbankan Islam dan kewangan.
Abdullah berkata tahap pelaburan antara Malaysia dan Iran sudah meningkat sejak beberapa tahun lalu, dengan sektor minyak dan gas menjadi tumpuan. “Malaysia menyambut baik pelaburan dari Iran dalam sektor lain, terutama di koridor pembangunan baru yang dibangunkan di beberapa wilayah di Malaysia,” katanya yang melakukan lawatan rasmi keduanya ke Iran, semasa pertemuan yang berlangsung di Pejabat Presiden. Sebelum itu, Perdana Menteri diberikan sambutan permaidani merah oleh Ahmadinejad.
Abdullah turut memeriksa kawalan kehormatan diikuti lagu kebangsaan kedua-dua negara dimainkan. Antara koridor pembangunan yang dibangunkan ialah Iskandar Malaysia di selatan Johor yang berkeluasan tiga kali ganda Singapura. Abdullah berkata Malaysia dan Iran, sebagai negara membangun utama, wajar menjalin usahasama bagi mengukuhkan peranan Pertubuhan Persidangan Islam, Pergerakan Negara-Negara Berkecuali (NAM) dan G77 dalam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan badan antarabangsa lain. Mengenai perdagangan, Abdullah menggesa Jawatankuasa Perdagangan Bersama Malaysia-Iran perlu memainkan peranan penting, bukan sahaja dalam meningkatkan jumlah perdagangan, malah mengenal pasti produk-produk baru untuk pertukaran barangan.
Eksport Malaysia ke Iran kini membabitkan komoditi utama seperti minyak sawit dan getah asli serta peralatan pengangkutan. Kira-kira 83 % import Malaysia dari Iran melibatkan petroleum mentah dan produk petroleum. “Dewan Perniagaan kedua-dua negara mesti lebih aktif. Sektor swasta kita secara bersendirian perlu mengambil bahagian untuk meneroka bidang bagi memperluaskan hubungan perdagangan,” katanya. Pada tahun 2007, perdagangan dua hala bernilai USD1.042 juta berbanding USD1.022 pada tahun 2006. “Malah, Iran kini ialah rakan dagang ketiga terbesar Malaysia di Timur Tengah,” katanya. Mengulas mengenai kerjasama ekonomi, Abdullah berkata beliau menyedari mengenai minat bank utama Iran, Mellat Bank, untuk membuka cawangan luar pesisir di Labuan. “Apabila projek ini menjadi kenyataan, ia boleh menyediakan sokongan kepada pembangunan pelbagai aktiviti ekonomi antara Iran dan Malaysia,” katanya.

No comments: