Monday, December 22, 2008

SERANGAN DI GAZA, SEORANG PEJUANG PALESTIN TERBUNUH

*Gambar : Pejuang Palestin daripada kumpulan 'Jihad Islam' melancarkan serangan menggunakan roket buatan sendiri ke arah kawasan Israel dari luar bandar Gaza.
GAZA - Seorang pejuang Palestin terbunuh dalam serangan udara Israel, korban pertama di Genting Gaza sejak pergerakan Hamas mengisytiharkan berakhirnya gencatan senjata selama enam bulan dengan rejim Yahudi itu.
Pejuang Palestin melancarkan 10 roket dan sekurang-kurangnya 23 peluru mortar dari Gaza ke Israel, menyebabkan beberapa kerosakan harta benda tetapi tiada kemalangan jiwa dilaporkan, menurut tentera Israel.
Satu serangan udara Israel ke atas pasukan pelancar roket itu di utara Gaza menyebabkan seorang pejuang Palestin terkorban, kata pasukan perubatan Palestin. Sayap bersenjata pergerakan Fatah, Briged Syahid al-Aqsa, mengenal pasti lelaki yang terbunuh itu sebagai salah seorang pejuangnya.
Hamas pula mengaku pasukannya bertanggungjawab melepaskan tembakan mortar itu.
Sementara itu, sebuah bot yang membawa delegasi Qatar, aktivis Lebanon dan wartawan dari Israel dan Lebanon memasuki pelabuhan kecil di bandar ini, tanpa menghiraukan sekatan yang dikenakan oleh rejim Yahudi. Bot tersebut adalah yang kelima melanggar sekatan itu pada tahun ini. Dua rakyat Qatar dalam bot itu mewakili Lembaga Qatar Bagi Kegiatan Kebajikan yang dibiayai oleh pihak kerajaan.
"Kami berada di sini sebagai wakil kerajaan dan rakyat Qatar. Kami akan meninjau keperluan saudara kami di Gaza dan mencari jalan terbaik untuk menyalurkan bantuan," kata anggota delegasi, 'Aed al-Kahtani.
Qatar menjalinkan hubungan baik dengan Israel dan Hamas.
Hamas telah menggesa semua negara Arab mencabar Israel dengan menghantar bot ke Gaza. "Kami berharap ketibaan bot itu menandakan bermulanya langkah negara-negara Arab untuk melanggar sekatan Israel," kata ketua pentadbiran Hamas di Gaza, Ismail Haniyeh.

No comments: