Tuesday, December 23, 2008

ISRAEL UGUT BUNUH PEMIMPIN HAMAS

BAITULMAQDIS : Israel sudah merancang untuk membunuh pemimpin kanan Hamas di Semenanjung Gaza walaupun pergerakan itu mengurangkan serangan roket ke wilayah Yahudi selain menawarkan gencatan senjata. Negara Yahudi itu juga melancarkan kempen diplomatik di arena antarabangsa dengan mengarahkan kedutaannya memberi penjelasan mengapa Israel perlu bertindak terhadap Hamas khususnya serangan roket pergerakan itu ke selatan wilayah Yahudi dekat Gaza.
Dua lagi roket dan tiga serangan mortar mengenai wilayah Israel baru-baru ini. Mesir memberi amaran, Israel akan mula membunuh pemimpin Hamas jika serangan itu berterusan. Pegawai kanan Hamas di Gaza memberitahu akhbar The Jerusalem Post bahawa Mesir sudah memaklumkan perkara itu kepada Hamas. Katanya, ketua perisikan negara itu, Jeneral Omar Suleiman memberi amaran itu kepada pemimpin Hamas di sini dan Damsyik serta menggesa mereka berhenti melancarkan roket ke selatan Israel supaya negara Yahudi itu tidak melancarkan tindakan ketenteraan besar-besaran.
"Pegawai Mesir memberitahu kami Israel merancang untuk membunuh beberapa pemimpin Hamas. Mereka menasihat kami melakukan sesuatu bagi menenangkan keadaan sebelum terlambat," kata pegawai itu. Antara pemimpin Hamas yang dibunuh Israel termasuk pengasasnya, Sheikh Ahmad Yassin dan Aziz al-Rantissi. Hamas kini dipimpin oleh Ismail Haniyeh. Gencatan senjata yang ditawarkan oleh Hamas bermula pada 20 Disember yang lalu dan pemimpin Hamas sedia melanjutkannya. Ini diakui oleh pemimpin kanan Hamas, Mahmoud Zahar tetapi mensyaratkannya kepada persetujuan Israel untuk akur kepada perjanjian gencatan Jun 2008 yang lalu.
Zahar memberitahu akhbar Mesir, al-Ahram, Hamas akan melakukan penilaian semasa mengenai gencatan senjata 24 jam. "Jika kami nampak gencatan senjata itu memberi hasil baik, ia berkemungkinan dilanjutkan," katanya. Presiden Mesir, Hosni Mubarak menjemput Menteri Luar Israel, Tzipi Livni ke Kaherah bagi rundingan mengenai gencatan senjata baru, kata pejabat Livni dalam satu kenyataan. Pegawai di pejabat menteri Israel itu berkata, Livni akan memberitahu Mubarak bahawa Israel bersedia menimbang tawaran gencatan senjata itu.

No comments: