Monday, December 1, 2008

3 PENYERANG MASJID DIHUKUM GANTUNG DI IRAN


TEHRAN : Mahkamah Revolusi Republik Islam Iran memutuskan tiga orang lelaki yang terbabit dalam serangan bom dalam sebuah masjid yang penuh sesak sehingga mengorbankan 14 orang mangsa pada April 2008 yang lalu, sebagai bersalah dan dihukum gantung sampai mati di khalayak umum berhampiran lokasi serangan.
Mahkamah turut mendapati tiga tertuduh tersebut bersalah kerana memiliki hubungan dengan Amerika dan menerima arahan untuk mencetuskan ketidakstabilan di dalam Iran menerusi kempen pengeboman dan pembunuhan. Dilaporkan, ketiga-tiga tertuduh mengaku bersalah. “Tertuduh yang dibicarakan pada 22 November 2008 yang lalu dihukum gantung berdasarkan seriusnya tragedi dalam operasi keganasan itu dan adalah perlu untuk hukuman itu dijalankan di tempat umum di sebelah masjid terbabit,” lapor dokumen mahkamah.
Mengikut dokumen mahkamah, semua tertuduh itu turut mengaku menjadi ahli Persatuan Diraja Iran iaitu kumpulan monarki yang berusaha untuk menjatuhkan pemerintahan Islam di Iran dan merancang untuk mengebom beberapa tempat lain di negara itu.

No comments: