Wednesday, November 19, 2008

ABBAS AHMADI DARI IRAN JUARA TOMOI ANTARABANGSA 2008 DI KELANTAN

Petinju Iran, Abbas Ahmadi membuktikan kehebatannya apabila muncul juara sekali gus merangkul tali pinggang World Muay Thai Council (WMC) Asia Telekom Malayisa (TM) pada Kejohanan Tomoi Antarabangsa Kelantan yang berakhir baru-baru ini. Juara World Professional Muay Thai Organization (WPMO) yang mewakili kelab Boxx Warriors itu telah menewaskan pencabarnya, Kudin Raja Jerung dari Tumpat, Kelantan bagi kategori 67.5 kilogram.
Abbas menang dengan kiraan mata pada pertarungan lima pusingan itu yang disaksikan kira-kira 3,000 penonton di gelanggang Dewan Jubli Perak di Kota Bharu. Walaupun dijangka memenangi perlawanan itu dengan mudah, dia telah dipaksa bekerja keras sebelum berjaya menundukkan Kudin yang juga pemegang ranking kedua tomoi Kelantan.
Sementara itu, Ketua Eksekutif Boxx Warriors berkata kejohanan yang diadakan buat kali pertama di negeri Kelantan itu turut mendapat kerjasama beberapa pihak termasuk Boxxevent, Persatuan Boksing Negeri Kelantan dan kerajaan negeri serta menampilkan 24 petinju bertaraf dunia. Antaranya ialah petinju dari Perancis, Rusia, Afghanistan, Iran, Thailand, Switzerland dan Amerika Syarikat selain petinju ternama Kelantan dan petinju kelab Boxx Warriors.
Katanya, ini merupakan satu langkah positif bagi mendedahkan kehebatan peserta daripada pelbagai negara sekali gus menyemarakkan lagi suasana sukan kegemaran penduduk di negeri Kelantan yang dikenali sebagai 'boksing'. Hadiah kepada pemenang disampaikan oleh Tengku Mahkota Kelantan, Tengku Muhammad Faris Petra yang turut menyaksikan kejohanan aksi lasak itu.


No comments: