Friday, November 21, 2008

RAKYAT IRAQ BANTAH PELAN KESELAMATAN TAJAAN AMERIKA SYARIKAT

* Gambar : Ribuan penyokong Hujjatul Islam Sayyid Moqtada al-Sadr berhimpun di Dataran Firdoos di tengah Baghdad selepas menunaikan solat Jumaat, semalam (21 Nov 2008) bagi membantah perjanjian keselamatan yang dimeterai yang membolehkan tentera Amerika Syarikat terus berada di negara ini untuk tempoh tiga tahun lagi.


Baghdad : Iraq yang tidak pernah sunyi dari pergolakan dalaman sejak Amerika Syarikat menduduki negara itu pada tahun 2003 kini bakal merdeka sepenuhnya dalam tempoh tiga tahun lagi. Perjanjian keselamatan yang baru ditandatangani dengan Amerika Syarikat akan mengundurkan tentera mereka pada tahun 2011 sekali gus membenarkan pemerintahan sendiri sepenuhnya.
Bagaimanapun pelan itu tidak mendapat persetujuan sepenuhnya daripada rakyat Iraq yang beranggapan mereka boleh memerintah sendiri negara itu tanpa bantuan pihak lain. Rakyat terutamanya penyokong pemimpin Syiah terkenal, Hujjatul Islam Sayyid Moqtada al-Sadr berkata mereka telah bosan dengan apa yang berlaku dan menganggap perjanjian keselamatan itu sebagai tidak perlu sama sekali.
Malah bagi mereka segala masalah yang berlaku kini berpunca daripada Amerika Syarikat dan Washington sepatutnya berundur lebih awal bagi membolehkan Iraq memimpin sendiri negara ini tanpa campur tangan asing.

No comments: