Wednesday, November 26, 2008

IRAN LANCAR ROKET TERBARU KE ANGKASA LEPAS

TEHRAN - Republik Islam Iran mengumumkan kejayaan melancarkan roket kedua, 'Kavosh 2' (penjelajah) ke angkasa lepas selepas kejayaan pelancaran pertama pada Februari 2008 yang lalu, kata sebuah stesen televisyen kerajaan.
"Roket itu mendarat 40 minit kemudian dengan menggunakan sebuah payung terjun khas selepas mencapai objektif penerbangan," kata laporan yang disiarkan di laman web stesen kerajaan tersebut.
"Pencapaian-pencapaian utama pelancaran itu adalah dengan melakukan beberapa ujian atmosfera, menguji sistem pengembalian dan memastikan kelancaran koordinasi antara para saintis dalam sebuah projek akademik," tambahnya.
Pada Februari 2008 yang lepas, Iran mengumumkan pelancaran roket 'Kavosh 1' dan menyatakan ia mencapai ketinggian 200 kilometer sebelum kembali ke Bumi. Pelancaran sulung 'Kavosh 1' itu dikecam oleh Amerika Syarikat yang memberi amaran bahawa Iran akan semakin dipinggirkan ketika meningkatnya ketegangan antara Tehran dan masyarakat antarabangsa berhubung program nuklear negara tersebut.

No comments: