Friday, November 14, 2008

KETUA STAF 'WHITE HOUSE' MINTA MAAF BAGI PIHAK BAPA

CHICAGO : Ketua Staf 'Rumah Putih' yang dipilih oleh Barack Obama, Rahm Emanuel, meminta maaf kepada masyarakat Arab-Amerika atas kenyataan yang dibuat oleh bapanya yang berbangsa Yahudi kepada akhbar Israel, baru-baru ini yang dianggap bersifat perkauman. Bapa Rahm, Benjamin Emanuel ketika menceritakan mengenai tugas baru anaknya itu kepada akhbar Ma’ariv berkata: “Jelas sekali beliau akan mempengaruhi Presiden supaya pro-Israel. Kenapa pula dia tidak akan berbuat demikian? Beliau bukannya berbangsa Arab. Tugasnya bukan mengelap lantai Rumah Putih.” Kenyataan itu mencetuskan kemarahan Jawatankuasa Anti-Diskriminasi Arab-Amerika yang menggesa Rahm Emanuel supaya menyelar ‘penghinaan yang tidak dapat diterima itu’.
Rahm Emanuel telah bertemu dengan presiden pergerakan itu, Mary Rose Oakar, untuk meminta maaf bagi pihak keluarganya. “Ini bukanlah nilai yang diajar ketika saya atau ahli keluarga saya membesar,” demikian jelas Emanuel kepada kumpulan itu. Oakar berkata, permintaan maaf itu diterima oleh pihaknya.
Jurucakap Emanuel, Nick Papas, mengesahkan perkara itu dan berkata Emanuel menawarkan diri untuk bertemu dengan wakil masyarakat Arab-Amerika pada masa sesuai di masa depan.

No comments: