Wednesday, November 19, 2008

RUSUHAN DI KEDUTAAN AMERIKA SYARIKAT DI GREECE

ATHENS - Polis anti-rusuhan Greece melepaskan tembakan gas pemedih mata untuk menyuraikan penunjuk perasaan yang membaling batu dan bom petrol di luar Kedutaan Amerika Syarikat di sini baru-baru ini. Keganasan itu meletus semasa perarakan tahunan bagi memperingati hari ulang tahun pemberontakan pelajar 35 tahun lalu.
Tiga anggota polis cedera dalam pertempuran manakala 11 penunjuk perasaan ditahan. Dua cawangan bank di tengah bandar raya ini, sebuah bilik pameran kereta dan tiga buah kenderaan dilaporkan mengalami kerosakan.
Kira-kira 10,000 orang berarak tanpa menghiraukan ribut petir untuk memperingati hari ulang tahun ke-35 pemberontakan pelajar menentang kerajaan diktator tentera yang memerintah Greece pada 1967-1974. Mereka berarak ke Kedutaan Amerika Syarikat untuk memprotes sokongan Washington terhadap junta tentera pada waktu itu.
Sekumpulan 100 pemuda yang berpecah daripada perarakan yang berlangsung secara aman itu, membaling batu dan bom petrol terhadap polis yang ditempatkan di luar bangunan Kedutaan Amerika Syarikat. Kumpulan pemuda itu bersurai apabila polis bertindak balas dengan melepaskan tembakan gas pemedih mata.

No comments: