Wednesday, November 19, 2008

KERETA KEBAL ISRAEL MULA CEROBOH GAZA



















Beberapa buah kereta kebal Israel telah mula menceroboh wilayah selatan Semenanjung Gaza lalu disambut dengan tembakan mortar oleh para pejuang Palestin. Kedatangan kereta kebal itu diramal bakal meningkatkan keganasan yang mengancam gencatan senjata di antara pihak Hamas dan Israel.
Israel dan Hamas masih berada dalam suasana gencatan senjata dalam tempoh 2 minggu yang terakhir ini setelah hampir 5 bulan situasi di rantau ini agak tenang. Gencatan senjata yang dicapai pada 19 Jun 2008 yang lalu akan tamat tempohnya bulan depan
. Israel dan Hamas dijangka mengemukakan isi perjanjian yang lebih menguntungkan pihak masing-masing apabila perjanjian gencatan senjata itu diperbaharui.
Kereta kebal Israel yang dikawal oleh buldozer dan jip tentera menceroboh sehingga 1/2 kilometer ke dalam wilayah Semenanjung Gaza. Ini merupakan serangan darat pertama yang dilancarkan oleh tentera Israel dalam tempoh seminggu.
Kereta kebal Israel itu tidak memberi reaksi terhadap serangan bersenjata dari Palestin. Pihak tentera Israel menyifatkan aktiviti tersebut sebagai operasi rutin untuk mengesan bahan letupan di pagar sempadan di selatan Semenanjung Gaza.
Para pejuang Palestin menembak dengan mortar dan roket ke arah tentera-tentera Israel. Namun, 2 buah mortar yang dilepaskan itu tidak menyebabkan sebarang kematian ataupun kerosakan harta benda.
Lebih kurang 17 orang para pejuang terbunuh sejak gencatan senjata mula tidak dipedulikan. Sejak itu, menurut pihak tentera zionis Israel, para pejuang Palestin telah melepaskan 140 buah roket dan mortar ke wilayah Israel.

No comments: