Tuesday, November 18, 2008

ZIONIS ISRAEL TERUS 'DERA' GAZA

*Gambar (kanan) : Seorang lelaki Palestin menyalurkan minyak dari sebuah terowong di kem pelarian Rafah. *Gambar (kiri) : Wanita Palestin menunjukkan kad bantuan makanan PBB ketika menunggu bekalan di pejabat badan dunia itu di kem pelarian Khan Younis, Gaza.

BAITULMAQDIS : Lebih 750,000 penduduk Gaza tidak mendapat bantuan makanan daripada agensi bantuan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) selepas Israel memutuskan untuk mengekalkan sekatan ke atas wilayah Palestin itu.Mereka juga terpaksa bergelap apabila satu-satunya stesen jana kuasa di wilayah itu terpaksa ditutup berikutan kehabisan bahan api. Di sebalik tekanan antarabangsa yang semakin meningkat agar bekalan dipulihkan semula, Israel menunjukkan kedegilannya dengan terus menutup pintu masuk ke Gaza sebelum membenarkan penghantaran secara terhad. Ia juga tidak membenarkan Agensi Bantuan Kerja PBB (UNRWA) dan agensi lain untuk membawa sebarang bekalan sejak 4 November lalu apabila askarnya menceroboh kawasan pantai dan memusnahkan apa yang didakwa sebuah terowong yang digunakan untuk menculik askar Israel.
Satu kenyataan dikeluarkan oleh Kementerian Pertahanan menyatakan bahawa Menteri Pertahanan Ehud Barak mengambil keputusan itu selepas mengadakan rundingan dengan beberapa anggota kanan pasukan keselamatan Israel. “Keputusan diambil selepas serangan roket dilakukan ke wilayah Israel,” kata kenyataan itu. Roket yang dilancarkan ke Israel menyebabkan seorang cedera dan segera dibalas dengan serangan udara Zionis yang menyebabkan empat orang pejuang Palestin terkorban. Lebih 12 orang pejuang Palestin maut sejak dua minggu pertempuran di sempadan Gaza dan Israel, sekali gus menjejaskan perjanjian damai lima bulan yang bakal berakhir Disember 2008 ini.

No comments: