Wednesday, November 19, 2008

AMERIKA SYARIKAT TIDAK MAMPU BENDUNG SUARA RAKYAT IRAQ - AHMADINEJAD

Presiden Republik Islam Iran, Dr Mahmoud Ahmadinejad mengatakan, Amerika Syarikat tidak akan mampu menghalang kehendak dan tuntutan rakyat Iraq dan kerajaan Baghdad perlu bersiap sedia untuk mengambil alih pemerintahan negara itu dari tangan penjajah. Beliau berkata demikian sewaktu bertemu dengan Akram al-Hakim, Menteri Dalam Urusan Dialog Kebangsaan Iraq.
Jelasnya, "Masalah utama di Iraq adalah kewujudan tentera-tentera Amerika Syarikat dan campurtangan negara kuasa besar dunia itu dalam urusan dalaman Baghdad. Kini Amerika sudah kehilangan kekuatannya dan semakin hari negara tersebut menjadi kian lemah. Akhir-akhir ini berbagai sektor penting di Amerika termasuk ekonomi, politik dan ketenteraan mengalami kebuntuan dan situasi tersebut amat sulit untuk dipulihkan pada masa kepemimpinan Barack Obama."
Tegasnya lagi, "Rakyat Iran dan Irak adalah bersaudara. Keduanya memiliki ikatan agama dan sejarah yang kuat."
Sementara itu, Akram al-Hakim turut menekankan pengukuhan hubungan dua hala antara kedua buah negara itu. Katanya, kini peranan penting Iran di Iraq semakin jelas dan rakyat Iraq sangat menghargai peranan jirannya itu.

No comments: