Monday, November 3, 2008

MOHSEN REZAEI : IRAN NEGARA PENTING DI TIMUR TENGAH DAN DUNIA

Setiausaha Majlis Penentu Dasar Nasional Iran, Mohsen Rezaei mengatakan Iran merupakan negara yang penting di rantau Timur Tengah dan dunia dari aspek politik, keselamatan, ekonomi dan ideologi. Berikut adalah hujjah-hujjah yang dikemukakan oleh beliau :
  1. Isu Iran turut mempengaruhi kempen para calon Presiden Amerika Syarikat yang akan bertanding dalam pilihan raya presiden tidak lama lagi.
  2. Iran memainkan peranan yang penting dalam penentuan dasar luar negara Amerika Syarikat. Oleh kerana itu, tidak ada masalah di rantau Timur Tengah yang berjaya diselesaikan tanpa penyertaan Tehran.
  3. Contoh lain yang nyata adalah isu Palestin. Tanpa penglibatan Tehran, masalah di negara tersebut tidak mungkin akan dapat diselesaikan.
  4. Di rantau Teluk Parsi, Iran juga menjadi penentu. Ketika minyak dan tenaga menjadi satu isu baru yang kembali menonjol, Iran berperanan penting dalam menyelesaikan isu tersebut.
  5. Di Afghanistan dan Iraq, peranan Iran juga tidak boleh dilupakan kerana tanpa kehadiran Tehran, perdamaian di kedua negara itu tidak mungkin akan dicapai dengan mudah.
  6. Bukti lain yang menunjukkan kepentingan Iran adalah rundingan di antara Iran-Amerika Syarikat berkaitan isu keselamatan di Iraq dan permohonan Washington terhadap Tehran untuk membantu memulihkan kestabilan dan keselamatan di Baghdad.

No comments: