Tuesday, November 11, 2008

QASHQAVI : SURAT AHMADINEJAD KEPADA OBAMA BUKTI KEMAMPUAN DIPLOMASI IRAN

Jurucakap Kementerian Luar Republik Islam Iran, Hassan Qashqavi mengatakan, negara-negara barat perlu mengakui bahawa Iran tidak berhasrat untuk memiliki senjata nuklear. Beliau berkata demikian di hadapan para mahasiswa di Tehran baru-baru ini. Tegasnya, "Aktiviti nuklear Iran adalah semata-mata untuk tujuan yang murni. Kejayaan Iran menguasai teknologi nuklear telah memadamkan pujian melangit oleh negara-negara barat selama 60 tahun terhadap rejim zionis Israel yang didakwa sebagai sebuah kekuatan dalam menghadapi ummat Islam."
Beliau turut menambah, "Surat Presiden Republik Islam Iran, Dr Mahmoud Ahmadinejad kepada Presiden Amerika Syarikat yang baru terpilih, Barack Obama menjadi bukti terhadap kemampuan diplomasi Iran. Semangat surat itu ditujukan khusus kepada barisan kepemimpinan Amerika Syarikat dengan membawa pesanan bahawa sekiranya mereka ingin melakukan perubahan, Iran sentiasa bersedia untuk membantu. Kemampuan diplomasi Iran kini sudah mencapai tahap yang amat tinggi sehingga tidak boleh lagi dipandang sebelah mata."
Jelasnya lagi, Sokongan Republik Islam Iran terhadap Lebanon dan Palestin adalah bersifat 'maknawi'. Iran juga menurutnya, tidak akan campur tangan dalam urusan dalam negara Iraq, khususnya dalam isu yang berkaitan dengan penandatanganan 'Perjanjian Keamanan' antara Iraq dan Amerika Syarikat.

No comments: