Monday, November 24, 2008

SERANGAN BOM DI BAGHDAD, 20 TERBUNUH

BAGHDAD - Sekurang- kurangnya 17 orang terbunuh dalam dua serangan bom termasuk satu serangan berani mati oleh pengebom wanita di luar pekarangan Zon Hijau di Baghdad. Menurut polis, 13 orang terbunuh apabila sebuah bom yang dipasang di tepi sebatang jalan meletup berhampiran sebuah bas yang padat dengan penumpang.
"Bas berkenaan membawa kakitangan Kementerian Perdagangan yang hendak ke tempat kerja,'' kata jurucakap polis. Tidak sampai sejam selepas serangan pertama, seorang wanita dilaporkan bertindak meletupkan dirinya di sebuah pos pemeriksaan di Zon Hijau. Kawasan itu merupakan kompleks pentadbiran yang menempatkan bangunan Parlimen, pejabat kerajaan dan pejabat duta-duta asing. "Serangan itu dilakukan sewaktu para pekerja sedang beratur menunggu giliran untuk melepasi pemeriksaan keselamatan. Letupan itu menyebabkan tujuh terbunuh di tempat kejadian sementara ramai yang cedera dan terpaksa dikejarkan ke hospital untuk rawatan,'' kata seorang pegawai polis.
Semua pegawai dan kakitangan perlu melalui beberapa pos pemeriksaan sebelum dibenarkan memasuki Zon Hijau yang dikawal ketat oleh tentera Iraq, Amerika Syarikat dan Uganda.
Walaupun kerajaan Iraq berjaya meningkatkan tahap keselamatan sejak beberapa tahun kebelakangan ini namun serangan bom masih berlaku di ibu negara Iraq ini dan beberapa tempat lain.

No comments: