Tuesday, November 25, 2008

CHAVEZ KRITIK OBAMA KERANA TIDAK HORMAT KEPADA AHMADINEJAD

CARACAS - Presiden Venezuela, Hugo Chavez mengkritik Barack Obama dengan menyifatkan beliau menunjukkan petanda tidak baik kerana memberi reaksi kurang hormat kepada pemimpin Iran. Katanya, Presiden Iran, Dr Mahmoud Ahmadinejad telah menghantar surat tahniah kepada Obama tetapi pemimpin Amerika Syarikat itu membalasnya dengan kenyataan kurang menyenangkan mengenai Tehran.
"Mahmoud menghantar surat tahniah kepadanya tetapi Obama memberi reaksi yang kurang hormat. Nampaknya beliau tidak dapat lari daripada 'klise' ini dan berbicara seperti Bush. Ia adalah petanda tidak baik," kata Chavez .
Ahmadinejad menghantar ucapan tahniah kepada Obama kerana kemenangannya pada pilihan raya Presiden Amerika Syarikat awal bulan ini. Bagaimanapun pada sidang akhbar pertamanya selepas menang pilihan raya itu, Obama menyifatkan impian Iran untuk membina senjata nuklear sebagai 'tidak dapat diterima'.
Kata Chavez, Obama sepatutnya tidak boleh mengeluarkan kenyataan seperti itu pada sidang media pertamanya apatah lagi selepas mendapat ucapan tahniah daripada Ahmadinejad. Chavez terkenal sebagai pemimpin yang lantang mengkritik pentadbiran Bush, dengan hubungan Washington-Caracas sentiasa tegang walaupun Venezuela adalah pembekal utama minyak mentah ke Amerika Syarikat. Menurut Chavez, Amerika Syarikat adalah empayar yang membawa kematian, pengeboman dan pembunuhan.
"Sekiranya Obama dapat menukar mesin neraka itu kepada mesin yang memberi manfaat kepada dunia, ia merupakan sesuatu yang menarik. Kita hanya mahukan rasa hormat dan berharap Obama dikelilingi penasihat yang baik dan sentiasa ingat asal-usulnya. Saya harap mereka tidak akan membunuh Obama tetapi mesin pembunuh itu sanggup berbuat apa saja," tambah Chavez.

No comments: