Monday, November 24, 2008

PBB TIDAK PERCAYA JAMINAN ZIONIS ISRAEL

GAZA : Sekatan Israel terhadap Gaza dianggap membahayakan 750,000 penduduknya serta menyebabkannya dikutuk oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang tidak yakin dengan jaminan rejim Zionis itu bahawa ia sedia membenarkan bantuan kemanusiaan dihantar ke wilayah Palestin itu.
Israel mengambil tindakan menutup laluan masuk ke Semenanjung Gaza bagi pekerja agensi bantuan dan wartawan sejak awal November 2008 yang lalu selepas mendakwa serangan roket Palestin dilancarkan dari kawasan itu. Oleh sebab itu, 750,000 penduduk Gaza hidup tanpa bekalan makanan dan elektrik pada masa ini dan penduduk Palestin melihatnya sebagai tindakan mencabul perjanjian goyah gencatan senjata yang dipersetujui sejak Julai 2008 yang lalu.
Jacky Rowland, wartawan Aljazeera di kota Baitulmaqdis berkata: "Gencatan senjata tidak lebih daripada nama pada masa ini." Pada 17 November 2008 yang lalu, Israel membenarkan beberapa bantuan makanan PBB melalui sekatannya. Pegawai kanan PBB, Jon Ging yang bercakap mengenai situasi itu berkata : "Penduduk Gaza hilang pergantungan terhadap makanan dan kini kami tidak dapat membawa bekalan masuk ke Gaza. Ia adalah satu bencana." Sebagai tambahan kepada larangan penghantaran bekalan makanan, Israel juga melarang wartawan asing daripada memasuki kawasan itu.
Di New York, bercakap sebelum Perhimpunan Agung PBB, Setiausaha Agungnya, Ban Ki-moon menyampaikan dua laporan mengatakan pendudukan Israel di Tebing Barat dan jajahan lain adalah tidak sah dan 'melanggar Konvensyen Ke-4 Geneva'. Selain itu, ini bukan kali pertama PBB mengutuk Israel yang melanggar konvensyen itu namun ia berlaku ketika masa kritikal sekatan Israel ke atas Semenanjung Gaza, yang menurut al-Jazeera dan Pergerakan Democracy Now, amat membahayakan penduduk Gaza yang bergantung pada bantuan makanan PBB dan Israel untuk meneruskan hidup. Kenyataan Ban itu dibuat selepas dua laporan dihantar semula mengecam penjajahan Israel di wilayah Palestin itu.