Wednesday, November 19, 2008

SOLAT MEMBENTUK JIWA YANG SIHAT - RAHBAR

Pemimpin Tertinggi Revolusi Islam Iran atau Rahbar, Ayatullah al-'Uzma Sayyid 'Ali Khamenei menyebut pelaksanaan ibadah solat dengan benar dan khusyu' adalah unsur utama untuk memperbaiki jiwa seseorang insan. Beliau berkata demikian di hadapan para peserta Konferensi Solat ke-17 di Universiti Tehran.
Jelasnya, "Syiar Islam khususnya solat perlu mendominasi semua aspek dalam kehidupan masyarakat. Menunaikan ibadah solat dengan benar dalam sesebuah masyarakat dapat menumbuhkan ketenangan di sisi individu dan masyarakat. Solat yang benar bergantung kepada badan dan jiwa yang sempurna."
Menurutnya lagi, "Kebahagiaan dan kesengsaraan manusia terletak pada kaedah pengendalian hawa nafsu mereka. Sekiranya hawa nafsu dikendalikan dengan zikir dan mengingati Tuhan, maka manusia akan mencapai titik kesempurnaan, namun jika hawa nafsu terlepas dari kawalan, maka yang akan berlaku adalah kezaliman, kemungkaran dan perbuatan keji."
Sebelum Rahbar menyampaikan pidatonya, Ayatullah Syeikh Muhsin Qiraati yang mengetuai penganjuran konferensi ini melaporkan bahawa konferensi kali ke 17 yang diadakan di Universiti Tehran itu berjaya mengumpulkan 900 artikel ilmiah dan 700 karya seni yang berkaitan dengan solat.

No comments: