Thursday, October 30, 2008

AHMADINEJAD : AMERIKA CUBA GLOBALKAN KRISIS EKONOMI NEGARANYA







Presiden Republik Islam Iran, Dr Mahmoud Ahmadinejad menyifatkan Amerika Syarikat sebagai punca krisis ekonomi di seluruh dunia ketika ini. "Krisis ini terjadi akibat tindakan Amerika dan negara-negara Barat selama ini ke atas negara-negara lemah, sikap menjauhi ajaran Tuhan dan pengabaian akhlak. Sekarang ini yang berlaku sebenarnya bukan krisis ekonomi global tetapi adalah krisis ekonomi Amerika Syarikat. Di Amerika kini terdapat 80 juta orang rakyatnya yang hidup di bawah paras kemiskinan," kata Ahmadinejad di kota Khorramabad, Wilayah Larestan, di bahagian barat Iran.
"Setelah kegagalan politik di Iraq dan Afghanistan, dasar-dasar luar Amerika yang mengelirukan turut memberi kesan terhadap sistem ekonomi mereka sendiri," kata Ahmadinejad dalam pidato yang disiarkan secara langsung oleh televisyen Iran ke seluruh negara.
Katanya, "Hasrat Amerika dan negara-negara Barat atas dasar hegemoni telah menyebabkan terjadinya krisis ekonomi dunia ketika ini. Amerika adalah punca segala kerosakan di dunia dan tidak ada jalan keluar dari semua masalah tersebut kecuali kembali ke jalan spiritual, akhlak dan keadilan."
Beliau turut mengingatkan kepada negara-negara membangun bahawa Amerika kemungkinan besar akan berusaha untuk menggantikan kerugian besar ekonominya dengan melaksanakan dasar-dasar imperialisme baru.
Tegasnya lagi, "Iran akan terus berusaha ke arah menghentikan agenda jahat Amerika dan negara-negara Barat untuk mengekspoitasi negara-negara lain untuk menyelesaikan krisis ekonomi yang mereka hadapi."
Beliau turut mengecam Bank Dunia yang menolak permohonan pinjaman dari negara-negara dunia ketiga, padahal ia dengan mudah menyerahkan bantuan kewangan yang amat besar kepada negara-negara Barat yang telah maju.

No comments: