Monday, October 20, 2008

IRAN TERUS UJI PERALATAN KETENTERAANNYA DALAM LATIHAN PERANG ANGKATAN TENTERA UDARA

Timbalan Komander Angkatan Tentera Udara Republik Islam Iran, Abdullah Kashani Far menyatakan pemilihan bandar Tabriz sebagai lokasi latihan perang Angkatan Tentera Udara Iran adalah kerana di bandar tersebut terdapat pengkalan udara terbesar. Ia juga menyebut bahawa latihan perang pada kali ini sebagai peluang untuk menguji peralatan-peralatan ketenteraan Iran.
Kashani Far turut mengatakan, "Latihan perang yang menggabungkan di antara Angkatan Tentera Udara dan Angkatan Tentera Darat di bandar Tabriz itu dilaksanakan dalam empat peringkat. Dua peringkat sehingga kini telah berjaya dilaksanakan. Peringkat ketiga telah diadakan pada 20 Oktober 2008 dan peringkat keempat akan menyusul dalam bentuk latihan bersama di antara kedua angkatan tentera tersebut."
Kashani Far menjelaskan bahawa latihan perang Angkatan Tentera Udara yang terbaru itu ditumpukan untuk meningkatkan kemampuan pemanduan, teknikal dan menguji peralatan ketenteraan buatan Iran. Katanya lagi, latihan tersebut adalah sesuatu yang rutin dan tidak bersifat politik. Dalam latihan bersama dengan Angakatan Tentera Darat itu, beberapa pesawat pengebom milik Angkatan Tentera Udara telah melakukan latihan serangan dengan menggunakan senjata buatan Iran dengan mensasarkan pelbagai kawasan yang telah ditentukan.
Tambahnya lagi, ketika ini Angkatan Tentera Udara Iran tidak menghadapi sebarang masalah dengan kemampuan dan bilangan juruterbang pesawat pejuangnya serta peralatan ketenteraannya. Tegasnya, dari aspek latihan pemanduan dan teknikal, Iran tidak memerlukan sama sekali bantuan dan kepakaran dari negara luar bahkan Iran kini telah memiliki pesawat tanpa juruterbang yang telah diuji cuba dalam latihan baru-baru ini.

No comments: