Thursday, October 23, 2008

IRAN LEBIH MENYUKAI OBAMA

Speaker Parlimen Republik Islam Iran, Ali Larijani menyatakan, negaranya lebih menyukai calon presiden dari Parti Demokrat, Barack Husein Obama untuk memenangi pilihanraya Presiden Amerika Syarikat pada 4 November 2008 yang akan datang.
"Kami lebih cenderung untuk memilih Barack Obama kerana beliau dilihat lebih fleksibel dan rasional meskipun kami sedar dasar Amerika Syarikat tidak akan banyak berubah," kata Larijani dalam sidang media yang diadakan sempena kunjungannya ke Bahrain.
Iran dan ancaman nuklearnya telah menjadi salah satu topik utama yang disentuh dalam setiap debat pilihanraya Presiden Amerika di antara Obama dan pesaingnya dari Parti Republikan,John McCain, setiap kali berdebat tentang dasar luar Amerika Syarikat.
Larijani, seorang tokoh penting dalam kerajaan Republik Islam itu, juga menyatakan, "Amerika amat sibuk menghadapi krisis kewangan dunia daripada memikirkan untuk melakukan serangan terhadap musuh besarnya itu. Risiko serangan ke atas Iran itu rendah sebelumnya. Namun, sekarang saya yakin 100% bahawa Amerika tidak akan melancarkan perang terhadap Iran. Krisis ekonomi telah membebankan perbelanjaan Amerika sebanyak USD 1,400 bilion dan Washington sedang bekerja keras untuk menyelesaikan masalah dalam negaranya dan tidak mampu lagi berfikir tentang perang."
Washington memutuskan hubungan diplomatiknya dengan Republik Islam Iran pada tahun 1980 sebaik sahaja tercetus Revolusi Islam di Iran. Presiden Amerika Syarikat, George W Bush sering mengecam Iran sebagai sebahagian dari 'Paksi Kejahatan'.
Ketegangan antara kedua negara itu semakin meningkat kerana Iran mengambil pendirian tegas untuk meneruskan program nuklearnya. Namun, Iran sentiasa menegaskan bahawa program nuklearnya adalah untuk perkembangan industri dan bertujuan baik.

No comments: