Thursday, October 23, 2008

KEMPEN ANTI TUHAN...KUMPULAN ATEIS BRITAIN PASANG IKLAN DI BAS

Perjuangan kumpulan ateis untuk menjayakan kempen 'anti-Tuhan' terus dilakukan. Sekumpulan atheis di Britain dikatakan akan membeli iklan dari syarikat-syarikat bas yang beroperasi di kota London untuk dipasang dengan iklan 'anti-Tuhan'.
Penyelaras kumpulan tersebut telah mengumpulkan dana dengan memasang iklan di sebuah laman web 'amal'. Hasilnya amat luar biasa. Hanya dalam beberapa jam selepas iklan itu dimuatkan, mereka berjaya mengumpulkan dana sebanyak USD 113,000. Jumlah tersebut adalah tujuh kali ganda dari sasaran awal mereka. Para penderma antaranya termasuklah pakar biologi yang berasal dari Universiti Oxford, Richard Dawkins, yang menderma sebanyak USD 9,000.
Dana itu bakal digunakan untuk memasang poster-poster 'anti-Tuhan' di 30 buah bas berwarna merah yang beroperasi di seluruh kota London dengan slogan 'THERE'S PROBABLY NO GOD. NOW STOP WORRYING AND ENJOY YOUR LIFE' (mungkin tidak ada Tuhan. Kini, berhentilah mencemaskan diri dan nikmatilah kehidupan anda).
Iklan itu akan dipamerkan selama empat minggu mulai Januari 2009. Namun, akibat banyaknya dana yang terkumpul, kemungkinan besar tempoh penyiaran iklan itu akan dipanjangkan. "Banyak orang mengatakan, usaha untuk mengendalikan kumpulan ateis adalah seperti memelihara sekumpulan kucing. Dalam beberapa hari terakhir ini menunjukkan bahawa dakwaan itu adalah tidak benar," kata penulis komedi, Ariane Sherine ketika memulakan kempennya.
Biasanya bas-bas di London membawa poster iklan untuk supermarket atau filem Hollywood. Namun, beberapa kumpulan keagamaan mula memanfatkan ruangan iklan itu sejak akhir-akhir ini. Beberapa buah gereja Kristian dan masyarakat Islam pernah memasang poster iklan yang mengandungi seruan beragama.
Rupanya Sherine tidak merasa malu dengan usaha mereka. Perasaan geramnya membuak-buak setelah menyaksikan serangkaian poster kumpulan Kristian di beberapa buah bas awal tahun ini. Tertulis di bas-bas itu bahawa kumpulan ateis akan kekal di dalam siksaan api neraka.
"Saya kira persaingan ini akan menjadi perkara yang positif. Jangan cemas, anda tidak akan masuk neraka. Kami meyakini bahawa ini merupakan satu-satunya cara hidup yang kami miliki dan patut menikmatinya," kata Sherine, 28 tahun.
Pertubuhan Kemanusiaan Britain, kumpulan yang menyelaraskan pengumpulan dana iklan anti-Tuhan itu mengatakan, kempen mereka telah berjalan dengan jayanya. Mereka bahkan telah merancang untuk menganjurkan kempen yang sama di kota Manchester dan Edinburgh.




No comments: