Tuesday, October 28, 2008

GOLONGAN ELIT ARAB SAUDI BERPESTA KERETA MEWAH

*Sekumpulan pengunjung melihat kereta 'Koenigsegg CCXR' yang dipamerkan di Jeddah (kanan). Para pelawat meninjau pameran kereta mewah di Jeddah baru-baru ini (kiri).

ARAB SAUDI - Ramalan bahawa sistem kewangan antarabangsa akan runtuh yang diikuti dengan gelombang kemelesetan ekonomi global membimbangkan banyak pihak tetapi keadaan sebaliknya berlaku di Arab Saudi.
Di negara pengeksport minyak nombor satu dunia itu, aktiviti ekonomi berjalan lancar, malah penjual-penjual kereta mewah meramalkan pasaran segmen itu akan pesat berkembang.
Pandangan positif itu dikongsi pengeluar-pengeluar kereta utama dunia ketika mereka menyertai pameran kereta mewah di bandar raya Jeddah baru-baru ini.
"Pasaran kereta mewah di Arab Saudi adalah yang terbesar di rantau Teluk dan bagi kumpulan BMW. Oleh itu kami akan memberi tumpuan lebih terhadap potensi pasarannya," kata pengarah pemasaran sebuah syarikat pengimport kereta BMW, Reiner Braun.
"Benar, krisis kredit global akan memberikan kesan ke atas semua pasaran di dunia tetapi Asia Barat berkemungkinan besar kekal sebagai (pasaran) yang paling stabil," tambahnya.
Arab Saudi, negara dengan 25 juta penduduk mencatatkan kemakmuran ekonomi memberangsangkan sejak beberapa tahun lalu kesan lonjakan harga minyak dunia.
Di sebalik pendapatan tinggi itu harga minyak susut di bawah paras USD 70 (RM250.80) setong pada bulan Oktober 2008 selepas menjunam 50 peratus dari tahap tertinggi pada Julai 2008.
Kemerosotan harga itu mencetuskan kebimbangan pendapatan negara akan menyusut namun kerajaan kekal positif bahawa ekonomi Arab Saudi akan terus berkembang untuk tahun semasa dan 2009.
"Kebanyakan pelanggan kami di rantau ini tidak dipengaruhi oleh trend negatif itu," kata pemilik Koenigsegg Automotive, Christian von Koenigsegg.
Syarikat itu mengeluarkan kereta sports dengan kelajuan mencecah 380 kilometer sejam dan beliau berada di Jeddah untuk mempamerkan sebuah kereta 'Koenigsegg' dengan tanda harga USD 1.87 juta (RM6.7 juta).
"Saya berpendapat pasaran kenderaan akan stabil dalam tempoh beberapa bulan lagi dan saya berharap segmen kereta mewah tidak akan terjejas akibat situasi ekonomi sekarang," tambahnya.
Ketika kehidupan rakyat jelata di Arab Saudi terjejas ekoran peningkatan mendadak inflasi sepanjang tahun lalu hingga mencecah rekod tertinggi dalam tempoh 30 tahun, ia langsung tidak menjejaskan golongan elit di negara itu.
Malah, mereka bertambah kaya dan terus merasai kemakmuran ekonomi.
Di Jeddah iaitu bandar raya kedua terbesar Arab Saudi dan paling liberal, golongan kaya hidup mewah dan berbelanja besar.
Para penganjur pameran itu menyatakan Mercedes dan BMW merupakan kereta paling popular bagi segmen mewah walaupun jenama Rolls Royce turut dipamerkan.
Golongan muda pula lebih meminati kereta Lexus dan Porshe selain motosikal terkenal buatan Amerika Syarikat, Harley Davidson di mana banyak kelab motosikal itu tumbuh di bandar raya Riyadh dan Jeddah.
Sebuah syarikat yang mengimport dua jenama unggul dari Itali, Ferrari dan Maserati menyatakan tahun ini sahaja, jualan kereta sports Maserati yang setiap satu berharga sekurang-kurangnya USD 186,700 (RM668,874) mencecah sebanyak 118 buah.
Ketua penganjur pameran kereta mewah itu, Abdullah al-Shamasi berkata, pasaran di Arab Saudi akan kekal teguh walaupun harga minyak jatuh pada paras USD 40 (RM143.32) setong.
"Krisis kewangan global memang memberi kesan kepada pameran dan jualan kereta mewah di Eropah dan Amerika Syarikat tetapi tidak di Teluk dan ia adalah kerana tahap pendapatan di rantau ini masih tinggi," jelas Abdullah.

No comments: