Tuesday, October 21, 2008

WALID JUMBLATT MENYESAL ATAS SEGALA KENYATAANNYA TERHADAP IRAN DAN HIZBULLAH

Pemimpin Parti Sosialis Progresif Lebanon, Walid Jumblatt mengaku menyesali atas segala kenyataannya terhadap Iran dan Hizbullah. Sewaktu diwawancara oleh Press TV beliau menyatakan, "Kenyataan saya selama ini yang sering dilihat meminggir dan merendahkan Iran dan Hizbullah berlaku di luar kawalan saya. Seorang ahli politik yang berhadapan dengan situasi politik yang tegang mungkin mengabaikan garis sempadan yang tidak boleh dilanggar."
Pada awal Mei 2008, beliau menyatakan bahawa kumpulan pro-pemerintah telah bersiap-sedia untuk melancarkan serangan ke atas Hizbullah. Kenyataan lain beliau yang menuduh Hizbullah memiliki rencana untuk menduduki lapangan terbang antarabangsa Beirut telah mencetuskan ketegangan dan rusuhan di Lebanon.
Dalam temuramah tersebut, beliau menuntut supaya agenda perpaduan ditingkatkan di Lebanon menjelang berlangsungnya pilihanraya umum di negara tersebut. Menurutnya lagi, beliau akan memilih aliran demokrasi untuk mencapai tujuan politiknya dalam pilihanraya parlimen yang akan datang. Beliau juga turut menyambut baik peningkatan hubungan antara Iran dan Lebanon di semua bidang sambil menegaskan bahawa langkah tersebut amat penting sejajar dengan situasi yang agak kritikal di rantau tersebut ketika ini.

No comments: