Tuesday, October 28, 2008

WALID JUMBLATT SEDIA BERTEMU HASAN NASRULLAH

Selepas berlangsungnya pertemuan di antara pemimpin Parti al-Mustaqbal, Sa'ad Hariri dan Sayyid Hasan Nasrullah, Pemimpin Parti Sosialis Progresif Lebanon, Walid Jumblatt turut menyatakan kesediaannya untuk bertemu dengan Pemimpin Tertinggi Hizbullah, Sayyid Hasan Nasrullah. Sambil menyifatkan positif dan pentingnya pertemuan antara Saad Hariri dan Nasrullah, Walid Jumblatt mengatakan, terjadinya pertemuan seumpama itu memberi petunjuk jelas bahawa perselisihan antara kumpulan yang berbeza di Lebanon hanya berlaku di arena politik dan bukan melibatkan pertelingkahan bangsa dan mazhab.
Dalam pertemuan antara Hasan Nasrullah dan Sa'ad Hariri, kedua pihak sepakat untuk mengenepikan sebarang perselisihan yang timbul. Mereka juga menekankan betapa pentingnya perpaduan di peringkat nasional, meningkatkan prestasi kerajaan, komitmen terhadap 'Perjanjian Thaif', pelaksanaan 'Perjanjian Doha', penerusan hubungan antara kedua kumpulan, menggalakkan sidang dialog serta berusaha mewujudkan kestabilan dan keamanan.
Pertemuan antara Hariri dan Nasrullah merupakan pertemuan pertama antara kedua pemimpin politik Lebanon tersebut sejak musim bunga tahun 2006.

No comments: