Sunday, October 19, 2008

MUQTADA SADR KERAHKAN SEJUTA ORANG TENTANG AMERIKA SEDANGKAN WAHABI TERUS MARAKKAN API PERPECAHAN ANTARA MAZHAB


*Berpuluh ribu para pengikut mazhab Ahlul Bait yang merupakan penyokong Hujjatul Islam Sayyid Muqtada al-Sadr menyertai perarakan di Baghdad bagi membantah pendudukan Amerika Syarikat di Iraq.

Para pengikut mazhab Ahlul Bait yang dibakar api kemarahan melaungkan slogan mengutuk Amerika Syarikat dan membakar patung pemimpin Amerika dalam satu perarakan besar-besaran di Baghdad, Iraq. Perarakan itu dianjurkan oleh Hujjatul Islam, Sayyid Muqtada al-Sadr yang mendesak kerajaan Iraq supaya menolak pelan keselamatan Amerika-Iraq.
Patung Presiden George W. Bush dan Setiausaha Negara Amerika, Condoleezza Rice dibakar bersama beberapa bendera Amerika ketika puluhan ribu para pengikut mazhab Ahlul Bait berarak dari Bandar Sadr di timur Baghdad menuju sehingga ke Dataran Mustansiriyah.
"Katakan tidak kepada Amerika! Katakan tidak kepada syaitan," laung sekumpulan lelaki, wanita dan kanak-kanak dalam perarakan tersebut. Sambil mengibarkan bendera Iraq dan sepanduk pergerakan Muqtada, para penunjuk perasaan mahu penjajahan Amerika di Iraq ditamatkan segera. Sebilangan besar para penyokong Muqtada telah berkumpul sejak awal malam di Dataran Muzhaffar di Bandar Sadr iaitu tempat perarakan bermula namun ramai lagi yang tiba kemudian dari beberapa kawasan lain.
"Kami melancarkan demonstrasi untuk menentang penjajahan. Kenapa Amerika mahu menjajah negara lain? Adakah Amerika suka melihat anak-anak mereka diserang? Kenapa mereka menjajah kita? Mereka telah menipu sejak lima tahun lalu. Mereka sebelum ini berjanji hanya datang untuk membebaskan kami dan akan beredar namun mereka masih lagi di sini," kata salah seorang penunjuk perasaan, Karim Kazhim yang berasal dari Najaf.

No comments: