Saturday, October 18, 2008

ISRAEL PEMBELI UTAMA SENJATA DI TIMUR TENGAH

Regim Zionis Israel menduduki tempat pertama dalam senarai pembeli senjata di rantau Timur Tengah. Akhbar 'Jerusalem Post' dalam sebuah laporan terbarunya menulis, bagi tahun 2008, Israel mengatasi Arab Saudi dalam jumlah pembelian senjata. Pada tahun-tahun yang terdahulu, Arab Saudi merupakan pembeli senjata terbesar di rantau Timur Tengah.
Menurut sumber tersebut, Jabatan Pertahanan Amerika telah bersetuju ke atas pembelian senjata oleh Israel bernilai USD 20 bilion. Kontrak pembelian senjata oleh Israel itu meliputi pesawat tempur Amerika Syarikat yang terbaru, pesawat pengangkut tentera, kapal perang dan bom pintar.
Israel turut dikatakan sedang berusaha untuk menggantikan nama 'Laut Mati' (Dead Sea). Beberapa orang ahli perniagaan Israel termasuk yang terlibat dalam perniagaan kosmetik, yang memperolehi bahan mentahnya dari 'Laut Mati' meminta kerajaan Tel Aviv supaya mengubah nama 'Laut Mati' kerana aktiviti perniagaan mereka amat besar di kawasan tersebut.
Menurut akhbar 'Yediot Aharonot', Menteri Kehakiman Israel merupakan orang pertama yang mencetuskan gagasan tersebut dan beliau merancang untuk membentuk sebuah badan khusus bagi membahaskan persoalan tersebut pada bulan November 2008 yang akan datang.
Menurut sumber itu lagi, sekiranya cadangan tersebut dipersetujui, maka nama 'Laut Mati' akan dihapuskan dari semua dokumen regim Zionis Israel.

No comments: