Friday, October 31, 2008

PUNCA YIGAL AMIR BUNUH BEKAS PM ISRAEL

BAITULMAQDIS - Pembunuh bekas Perdana Menteri Israel Yitzhak Rabin, Yigal Amir menyatakan dia bertindak membunuhnya selepas mendengar amaran daripada tiga bekas jeneral tentera.
Rabin dibunuh oleh Amir dalam satu perhimpunan keamanan pada 4 November 1995 di Israel.
Bagaimanapun, dia mendedahkan punca dia bertindak membunuh Rabin dalam satu temu ramah yang dijangka disiarkan di televisyen negara berkenaan.
Amir menyatakan dia bertindak membunuh Rabin selepas mendengar komen daripada tiga bekas jeneral tentera Israel iaitu Ariel Sharon, Rehavam Zeevi dan Rafael Eitan. Menurutnya, ketiga-tiga jeneral itu menyatakan perjanjian damai Rabin dengan Palestin akan membawa malapetaka kepada Israel.
Amir kemudian menganggap tindakan untuk membunuh Rabin adalah sesuatu yang boleh dilakukan setelah melihat beliau dikawal oleh seorang pengawal peribadi. Selepas Rabin dibunuh, kebanyakan penduduk di Israel menyalahkan ahli-ahli politik kerana membuat kenyataan yang boleh mencetuskan satu pembunuhan dilakukan.
Amir menyatakan, dia sedar membunuh Rabin merupakan satu perbuatan yang mudah ketika menghadiri satu majlis perkahwinan anak perempuan seorang pemimpin agama Yahudi.
"Jika saya boleh berjabat tangan dengan beliau, saya mungkin menembaknya dengan mudah," kata Amir yang dipenjarakan seumur umur kerana membunuh Rabin.

No comments: