Sunday, October 19, 2008

RAHBAR : KEMENANGAN HIZBULLAH LEBANON ADALAH BUKTI KEUNGGULAN SPIRITUAL KE ATAS MATERIAL


Pemimpin Tertinggi Republik Islam Iran atau Rahbar, Ayatullah al-'Uzma Sayyid 'Ali Khamenei menyifatkan Angkata Bersenjata Republik Islam Iran sebagai pembela nilai-nilai Islam. Dalam majlis pengangkatan sumpah para mahasiswa Akademi Tentera Republik Islam Iran baru-baru ini, Rahbar menyatakan, "Angkatan bersenjata adalah benteng kukuh negara. Rakyat Iran sentiasa mendukung angkatan bersenjata negara ini. Bahkan mereka merupakan bahagian penting yang tidak boleh dipisahkan dari rakyat negara ini."
Rahbar yang juga Panglima Angkatan Bersenjata Tertinggi Republik Islam Iran juga menyifatkan Angkatan Bersenjata Iran sebagai elemen penting kekuatan dan manifestasi keteguhan rakyat Iran. Tegasnya, "Kekuatan spiritual mereka tercermin berkat kekuatan keimanan dan pembelaan atas nilai-nilai ketauhidan dan kemanusiaan."
Rahbar turut menyentuh kemenangan keimanan para pejuang Hizbullah Lebanon ke atas pasukan tentera penjajah Zionis Israel dan pengakuan para pegawai Tel Aviv di atas kekalahan teruk mereka. Katanya, "Kemenangan ini merupakan bukti keunggulan kekuatan spiritual ke atas kekuatan material. Angkatan Bersenjata Republik Islam Iran perlu menyedari kekuatan keimanan dan spiritual yang luar biasa."
Sambil mengisyaratkan keberanian, keimanan, kegigihan dan pengorbanan rakyat Iran dalam menghadapi ancaman musuh, Rahbar mengingatkan, "Di awal Revolusi Islam Iran, pihak musuh tidak menduga bahawa rakyat Iran mampu menghadapi badai tekanan dan penentangan mereka. Dengan pengalaman selama 30 tahun, pihak musuh baru terpaksa akur dan mengakui bahawa Republik Islam Iran dan Angkatan Bersenjata Iran kini memiliki kekuatan yang amat hebat."
Di depan makam lapan orang syuhada' dalam peperangan Iraq-Iran, Rahbar memberikan penghormatan khusus dan membacakan surat al-Fatihah kepada mereka. Dalam majlis tersebut, Rahbar turut memberikan penghargaan kepada para pensyarah dan mahasiswa tentera yang mencapai prestasi cemerlang.

No comments: