Wednesday, October 8, 2008

AHMADINEJAD : AMERIKA TIDAK MAMPU MENGAWAL DIRI

Presiden Republik Islam Iran, Dr Mahmoud Ahmadinejad menyatakan, negara yang mendakwa sebagai reformis dunia kini terbukti tidak mampu untuk mengawal diri mereka. Tegas beliau, "Dakwaan bahawa Amerika adalah penyelamat dunia merupakan suatu pembohongan yang amat nyata dan negara ini tidak mampu untuk mengawal dirinya. Bangsa yang maju adalah bangsa yang bersandar pada kemampuan yang dimilikinya secara mandiri."
Sewaktu berbicara tentang krisis ekonomi yang sedang melanda Amerika, beliau menjelaskan, "Kejahatan kerajaan Amerika sepanjang sejarah merupakan salah satu faktor dari krisis ekonomi tersebut. Pemerintahan yang tidak sah dan berasaskan kezaliman tidak akan sama sekali bertahan lama. Amerika dan sekutunya sejak sekian lama menyebarkan inflasi ke negara-negara lain di dunia. Kini kapasiti dunia untuk menerima eksport inflasi dari Washington telah penuh dan akibatnya Amerika perlu menanggung krisis ekonominya secara bersendirian."
Sewaktu menyentuh berkaitan cadangan 'White House' untuk membuka ibu pejabat bagi melindungi kepentingan Amerika di Iran, Ahmadinejad menyatakan, "Amerika sendiri yang tidak mengambil langkah susulan terhadap cadangan tersebut dan jelas sekali bahawa mereka sedang disibukkan dengan pilihanraya presiden yang akan diadakan dalam waktu yang terdekat serta menanti transformasi terbaru. Kerajaan Amerika pada ketika ini 'terpaksa' menempuh jalan untuk menjalin hubungan yang baik dengan Republik Islam Iran akibat tekanan dan tuntutan rakyatnya berhubung pelbagai dasar luar negara Washington yang mengelirukan selama ini. Sikap Iran terhadap Amerika sangat telus dan tegas di samping mengharapkan hubungan dua hala yang saling menghormati serta adil."
Beliau turut menegaskan, "Resolusi Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang anti-Iran tidak akan memberi sebarang kesan terhadap Tehran. Resolusi seumpama itu muncul akibat keterdesakan negara-negara kuasa besar dunia untuk mempertahankan keberadaan mereka di atas muka bumi."

No comments: