Thursday, October 23, 2008

LIVNI DITEKAN KUMPULAN RADIKAL...KRISIS DALAMAN ISRAEL KIAN PARAH

Parti-parti radikal Zionis Israel terus menentang keterlibatan mereka dalam kabinet ketua baru Parti Kadima, Tzipi Livni. Sehingga kini, Livni dihadapkan dengan masalah dalaman yang cukup serius. Sumber-sumber berita Zionis Israel melaporkan, seorang pegawai tinggi Parti 'Pencen' regim Zionis Israel, Jacob Ben Yezri dalam satu pertemuannya dengan pendita Yahudi, Ofadia Yossef yang juga ketua parti radikal 'Sash' menyatakan, "Kami tidak tertarik untuk mengambil bahagian dalam kabinet Tzipi Livni."
Selain parti-parti radikal, para pegawai di dalam Parti Kadima itu sendiri yang tersingkir dalam pemilihan parti tersebut turut memulakan rundingan dengan kumpulan-kumpulan radikal untuk melakukan tindakan balas dendam ke atas Livni.
Di tengah situasi yang sukar seperti ini, Livni yang kini memiliki tempoh selama sepuluh hari sahaja lagi untuk membentuk barisan kabinetnya berharap agar lebih dari 60 orang anggota Parlimen Israel (Knesset) bakal memberikan undian kepercayaan kepada para anggota kabinetnya. Knesset mempunyai anggota parlimen seramai 120 orang. Berdasarkan undang-undang regim ini, kabinet perlu mendapat sokongan daripada para anggota parlimen sekurang-kurangnya '50% + 1'.
Oleh kerana Livni tidak mampu untuk membentuk barisan kabinetnya dalam tempoh yang ditetapkan, Presiden Zionis Israel, Shimon Perez telah melanjutkan tempoh pembentukan kabinet beliau sehingga 14 hari lagi.
Tzipi Livni, mantan Menteri Luar Israel telah dipilih sebagai ketua baru Parti Kadima selepas terbongkarnya skandal rasuah yang melibatkan mantan Perdana Menteri Israel, Ehud Olmert. Sejak bulan September yang lalu, beliau ditugaskan untuk membentuk barisan kabinetnya.

No comments: