Wednesday, October 29, 2008

JALILI : LEBANON ADALAH SIMBOL PERJUANGAN

Setiausaha Majlis Tertinggi Keselamatan Nasional Iran, Sa'eed Jalili memuji peranan yang dimainkan oleh mantan Presiden Lebanon, Emile Lahoud dalam mendukung perjuangan rakyat Lebanon dan pendiriannya yang berani dalam menghadapi musuh. Beliau berkata demikian sewaktu bertemu dengan mantan Presiden Lebanon itu baru-baru ini. Jalili mengatakan, "Musuh Lebanon sentiasa berusaha untuk mewujudkan krisis, namun kini mereka akhirnya menemui jalan buntu."
Sambil mengisyaratkan kemenangan gemilang rakyat Lebanon dalam menghadapi pencerobohan regim Zionis Israel dalam perang musim panas 2006, Jalili menambahkan, "Arus perjuangan di seluruh dunia dan penentangan hebat rakyat Lebanon ketika menghadapi kekejaman Israel membuatkan para elit politik Amerika Syarikat terpaksa mengakui kegagalan dasar luarnya."
Jalili turut berpuas hati dengan situasi terkini di Lebanon khususnya yang berkaitan dengan usaha-usaha pemulihan semula di peringkat nasional. Beliau turut menyatakan kesediaan Iran untuk terus membantu Lebanon. Tegasnya, Iran akan sentiasa berada di pihak Lebanon dan mendukung penuh negara tersebut.
Sementara itu, Emile Lahoud menyifatkan betapa pentingnya keberadaan Hizbullah di Lebanon, khususnya dalam menghadapi pencerobohan Israel. Tegasnya, meskipun Israel mengalami kekalahan teruk dalam perang musim panas yang lalu, namun regim haram itu masih terus rakus dan bernafsu besar untuk melanjutkan rancangan jahatnya di Lebanon dengan mewujudkan perpecahan dan menyebarkan fitnah di kalangan kumpulan-kumpulan yang berbeza pendapat.

No comments: