Monday, October 27, 2008

PRESIDEN IRAN SAKIT?

*Ahmadinejad (kiri) disambut oleh para penyokongnya dalam satu majlis Ahlul Bait di Tehran.

TEHRAN – Presiden Republik Islam Iran, Dr Mahmoud Ahmadinejad jatuh sakit kesan daripada kerja kuat dan beliau kini kian pulih, kata Menteri Kebudayaan, Mohammad Hossein Saffar Harandi semalam.
"Dia kini berada dalam keadaan baik malah lebih baik daripada saya," katanya kepada para pemberita.
Ketika ditanya sama ada Ahmadinejad yang berumur 52 tahun itu telah jatuh sakit, Mohammad berkata : "Kerana kerja keterlaluan, ia berlaku ke atas dirinya banyak kali."
"Tekanan darahnya menurun dan kini dirawat di unit rawatan rapi (ICU) serta menerima rawatan intravena," jelas menteri berkenaan.
Menurutnya, "Bukannya sesuatu yang ganjil bagi Ahmadinejad untuk bekerja selama 21 hari tanpa berehat."
Pada 22 Oktober 2008 baru-baru ini, Ahmadinejad telah membatalkan ucapannya kerana dia berasa tidak sihat. Pembatalan itu mencetuskan spekulasi dalam laman-laman web Iran bahawa beliau mungkin tidak cergas untuk bertanding sekali lagi dalam pilihan raya Presiden pada tahun hadapan.
Seorang Ahli Parlimen, Mohammad Esmail mendakwa bahawa komen 'tidak cergas' itu adalah satu perang psikologi terhadap kem konservatif dalam dunia politik Iran. "Pada akhirnya, Presiden akan berasa sihat dan meneruskan kerjanya dan sebahagian orang akan hanya mendapat malu," katanya.
Penduduk Iran akan mengundi pada tahun depan untuk memilih Presiden baru dan Ahmadinejad masih belum mengumumkan pencalonannya. Presiden Iran itu sebelum ini dikritik kerana caranya mengendalikan ekonomi dan masalah inflasi yang meningkat hampir 30 peratus.

No comments: