Sunday, October 19, 2008

PARA PADERI KRISTIAN AKAN TEMUI AYATULLAH AL-UZMA SAYYID SISTANI

Para paderi dan tokoh Kristian Iraq akan mengadakan pertemuan dengan marji' mazhab Ahlul Bait di Iraq, Ayatullah al-Uzma Sayyid Sistani, di Najaf, Iraq.
Ketua Persatuan Masyarakat Kristian Iraq, Abdullah Naufal menyatakan, "Masalah serangan terhadap masyarakat Kristian di wilayah Nainawa Utara merupakan topik utama yang akan dibincangkan oleh para perwakilan Kristian dalam pertemuan tersebut."
Ayatullah al-Uzma Sayyid Sistani mengecam keras tindakan sekumpulan pengganas terhadap masyarakat Kristian Iraq di Mosul yang menyebabkan ribuan masyarakat tempatan menjadi pelarian. Katanya, "Semua rakyat Iraq dengan latar belakang bangsa dan agama yang berbeza adalah warga negara yang terhormat. Untuk itu, kerajaan perlu melaksanakan pengawasan yang diperlukan serta menjamin keamanan dan keselamatan masyarakat setempat."
Perdana Menteri Iraq, Nouri Maliki dilaporkan telah membentuk sebuah badan khusus yang terdiri dari tujuh orang menteri kabinet bagi menangani semua masalah yang berbangkit di wilayah Nainawa.

No comments: